Foto: EU-kommisjonen.

Norske EU-penger til Israel?

Utenriksministeren måtte svare om norsk deltakelse i EUs samarbeid med Israel, i lys av Norges folkerettslige forpliktelser om ikke å bidra til krigsforbrytelser.

Rapporten «Partners in Crime - EU Complicity in Israel’s Genocide in Gaza» fra tenketanken Transnational Institute (TNI) i Amsterdam dokumenterer at siden starten av krigen i Gaza i oktober 2023 har EU godkjent over hundre forskningsprosjekter med israelske aktører, også våpenprodusenter. Konklusjonen er at EUs forskningssamarbeid med Israel er med på å gjøre Israel i stand til å utføre folkemord mot palestinerne. Norge deltar i og betaler pengebidrag til EUs forskningsprogram Horizon Europe.

«Når Israel mottar milliarder fra EUs forskningsprogram, er det grunn til å diskutere midlene Norge betaler til EU», påpekte Nei til EUs utredningsleder Morten Harper i en kronikk i Klassekampen.

Norge betaler milliarder til EU-programmet

I et skriftlig spørsmål avkrever Bjørnar Moxnes (Rødt) svar fra utenriksminister Espen Barth Eide: «Har regjeringen vurdert Norges deltakelse i EUs samarbeid med Israel, herunder finansiering av israelske våpenselskaper, selskaper som leverer våpen til Israel og regjeringsorganer som bidrar direkte i krigføringen mot Gaza, i lys av Norges folkerettslige forpliktelser om å hindre folkemord og ikke bidra til krigsforbrytelser, okkupasjon og andre alvorlige folkerettsbrudd?»

Moxnes viser til at rapporten fra TNI dokumenterer at 84 israelske aktører har mottatt 69,4 millioner euro gjennom EUs rammeprogrammer (Horizon 2020 (2014-2020) og Horizon Europe (2021-2027). Israel er dermed den nest største mottakeren av EU-forskningsmidler utenfor EU, etter Norge.

De israelske mottakerne av støtte gjennom Horizon Europe er blant annet Departementet for nasjonal sikkerhet, våpenprodusenten Elbit Systems og Israel Aerospace Industries.

Norge skal bidra med 25 milliarder kroner til Horizon Europe fra 2021 til 2027. Bare i år betaler Norge 5 milliarder kroner.

Den internasjonale domstolen har åpnet sak mot Israel om brudd på folkemordkonvensjonen, og Den internasjonale straffedomstolens hovedanklager har bedt om arrestordre på Israels statsminister. Moxnes vil ha klarhet i om regjeringen har vurdert de folkerettslige sidene ved Norges deltakelse i EUs programmer for samarbeid med Israel.

Utenriksministeren: - Den rettslige terskelen er høy

Utenriksministeren besvarte spørsmålet mandag denne uken. Espen Barth Eide innleder med å slå fast at deltagelse i EUs rammeprogrammer «har vært en prioritet for denne og tidligere regjeringer».

Ministeren skriver videre: «Hvilke prosjekter som får finansiering, besluttes av Kommisjonen etter søknad. I denne prosessen forholder norske aktører seg til Kommisjonens retningslinjer og anbefalinger, tuftet på respekt for felleseuropeiske verdier og etiske retningslinjer, inkludert hva gjelder israelske aktører.»

Barth Eide påpeker at Utenriksdepartementet etter kjennelser fra Den internasjonale domstol har gjennomgått de folkerettslige forpliktelsene som følger av folkemordkonvensjonen og hva saken har å si for Norges samhandling med Israel. «Gjennomgangen viser at den rettslige terskelen er høy for at en statsparts mangel på handling skal anses for å være i strid med plikten til å forhindre folkemord etter folkemordskonvensjonen», heter det i svaret, og videre: «Jeg er trygg på at Norges deltakelse i dette EU-samarbeidet ikke er i strid med kravene som stilles til tredjeparter i folkemordskonvensjonen og folkeretten for øvrig.»

Ministeren legger likevel til: «I lys av de ufattelige sivile lidelsene i Gaza og i lys av Israels bosetningspolitikk på Vestbredden, vurderer regjeringen fortløpende hvilke tiltak som bør og kan gjennomføres utover våre folkerettslige forpliktelser.»

Stort bilde i toppen: Foto: EU-kommisjonen.

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.