Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Regjeringen svarer ikke på grunnlovsbekymringene

Mange har stilt spørsmål ved suverenitetsavståelsen som skjer hvis Norge godtar EUs tredje energipakke. Nei til EU mener Lovavdelingens nye uttalelse ikke gir betryggende svar.

Nei til EU vil minne om det overordnede i denne saken:

– Norge underlegges faktisk energibyrået ACER, som er et EU-organ der verken Norge eller de øvrige EFTA-landene får være fullverdig medlemmer med stemmerett. Norge er altså bedt om å avstå suverenitet på et av våre viktigste politikkområder til et organ - ACER - og en overnasjonal organisasjon - EU - der vi ikke er medlem og to ganger har sagt nei til å bli medlem. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en konstruksjon som regjeringen har valgt for å prøve å omgå Grunnlovens vern mot suverenitetsavståelse, sier Nei til EU leder Kathrine Kleveland.

Justisdepartementets lovavdeling har i en ny uttalelse vurdert om ESAs vedtakskompetanse sett i sammenheng med kravet om uavhengighet for den norske reguleringsmyndigheten for energi (RME) innebærer myndighetsoverføring i Grunnlovens forstand. Konklusjonen er at myndighetsoverføringen – skjønt det innrømmes at denne kan få internrettslige konsekvenser – er «lite inngripende» og derfor kan godkjennes av Stortinget med alminnelig flertall.

Nei til EU mener Lovavdelingen ikke legger frem tungtveiende argumenter for at saken kan behandles på den måten regjeringen ønsker.  

– Når regjeringen opprettholder behandling med alminnelig flertall kan det stilles spørsmål ved legitimiteten av et fremtidig stortingsvedtak der det er sterkt delte syn på graden av suverenitetsavståelse. Flere av landets fremste jurister på feltet har tatt til orde for at behandling etter Grunnlovens § 115 og tre fjerdedels flertall er nødvendig, sier Kathrine Kleveland.

Nei til EU mener at alle konstitusjonelle forhold rundt eventuell norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke nå må underlegges en uavhengig juridisk vurdering.

Overvåkingsorganet ESA skal formelt gjøre vedtak på vegne av EUs energibyrå, men vedtakene skal være likelydende. ESAs vedtak går deretter via Reguleringsmyndighet for energi i Norge (RME), som er uavhengig av nasjonale myndigheter. RME skal følge og gjennomføre vedtakene fra ESA. Regjeringen har med andre ord akseptert at ESAs vedtak får virkning i norsk rett. 

Lovavdelingen forsøker å fremstille det slik at tilknytningen til EUs energibyrå ikke bryter med to-pilarstrukturen i EØS-avtalen, der Norges forpliktelser overfor EU og virkninger i norsk rett er atskilt. 

– Lovavdelingen trekker en parallell mellom bindingsvirkningen av ESAs vedtak i denne saken og det som generelt gjelder når EØS-komiteen, der EU og EFTA-landene møtes, godkjenner nytt EØS-regelverk. Dette er sterkt misvisende. Når EØS-komiteen gjør vedtak er det med forbehold om nasjonal godkjennelse. Når ESA skal treffe vedtak er forutsetningen tvert imot at RME effektuerer et likelydende vedtak, sier jurist og utredningsleder i Nei til EU, Morten Harper.

Med henvisning til St.prp. nr. 100 (1991-92) påpeker lovavdelingen at det er en avgjørende forskjell på å være herre over det siste avgjørende skrittet som er nødvendig for å skape nye forpliktelser for landets borgere og å gi slipp på denne «kontrollmuligheten».

– Det regjeringen foreslår er at man skal forplikte seg til å gi slipp på denne siste nasjonale «kontrollmuligheten», understreker Morten Harper

Nei til EU mener at alle konstitusjonelle forhold rundt eventuell norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke nå må underlegges en uavhengig juridisk vurdering.

 

For mer informasjon, kontakt:

  • Leder i Nei til EU Kathrine Kleveland, tlf 92825162
  • Utredningsleder og jurist Morten Harper, tlf 92428804

 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.