Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Regjeringen svarer ikke på grunnlovsbekymringene

Mange har stilt spørsmål ved suverenitetsavståelsen som skjer hvis Norge godtar EUs tredje energipakke. Nei til EU mener Lovavdelingens nye uttalelse ikke gir betryggende svar.

Nei til EU vil minne om det overordnede i denne saken:

– Norge underlegges faktisk energibyrået ACER, som er et EU-organ der verken Norge eller de øvrige EFTA-landene får være fullverdig medlemmer med stemmerett. Norge er altså bedt om å avstå suverenitet på et av våre viktigste politikkområder til et organ - ACER - og en overnasjonal organisasjon - EU - der vi ikke er medlem og to ganger har sagt nei til å bli medlem. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en konstruksjon som regjeringen har valgt for å prøve å omgå Grunnlovens vern mot suverenitetsavståelse, sier Nei til EU leder Kathrine Kleveland.

Justisdepartementets lovavdeling har i en ny uttalelse vurdert om ESAs vedtakskompetanse sett i sammenheng med kravet om uavhengighet for den norske reguleringsmyndigheten for energi (RME) innebærer myndighetsoverføring i Grunnlovens forstand. Konklusjonen er at myndighetsoverføringen – skjønt det innrømmes at denne kan få internrettslige konsekvenser – er «lite inngripende» og derfor kan godkjennes av Stortinget med alminnelig flertall.

Nei til EU mener Lovavdelingen ikke legger frem tungtveiende argumenter for at saken kan behandles på den måten regjeringen ønsker.  

– Når regjeringen opprettholder behandling med alminnelig flertall kan det stilles spørsmål ved legitimiteten av et fremtidig stortingsvedtak der det er sterkt delte syn på graden av suverenitetsavståelse. Flere av landets fremste jurister på feltet har tatt til orde for at behandling etter Grunnlovens § 115 og tre fjerdedels flertall er nødvendig, sier Kathrine Kleveland.

Nei til EU mener at alle konstitusjonelle forhold rundt eventuell norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke nå må underlegges en uavhengig juridisk vurdering.

Overvåkingsorganet ESA skal formelt gjøre vedtak på vegne av EUs energibyrå, men vedtakene skal være likelydende. ESAs vedtak går deretter via Reguleringsmyndighet for energi i Norge (RME), som er uavhengig av nasjonale myndigheter. RME skal følge og gjennomføre vedtakene fra ESA. Regjeringen har med andre ord akseptert at ESAs vedtak får virkning i norsk rett. 

Lovavdelingen forsøker å fremstille det slik at tilknytningen til EUs energibyrå ikke bryter med to-pilarstrukturen i EØS-avtalen, der Norges forpliktelser overfor EU og virkninger i norsk rett er atskilt. 

– Lovavdelingen trekker en parallell mellom bindingsvirkningen av ESAs vedtak i denne saken og det som generelt gjelder når EØS-komiteen, der EU og EFTA-landene møtes, godkjenner nytt EØS-regelverk. Dette er sterkt misvisende. Når EØS-komiteen gjør vedtak er det med forbehold om nasjonal godkjennelse. Når ESA skal treffe vedtak er forutsetningen tvert imot at RME effektuerer et likelydende vedtak, sier jurist og utredningsleder i Nei til EU, Morten Harper.

Med henvisning til St.prp. nr. 100 (1991-92) påpeker lovavdelingen at det er en avgjørende forskjell på å være herre over det siste avgjørende skrittet som er nødvendig for å skape nye forpliktelser for landets borgere og å gi slipp på denne «kontrollmuligheten».

– Det regjeringen foreslår er at man skal forplikte seg til å gi slipp på denne siste nasjonale «kontrollmuligheten», understreker Morten Harper

Nei til EU mener at alle konstitusjonelle forhold rundt eventuell norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke nå må underlegges en uavhengig juridisk vurdering.

 

For mer informasjon, kontakt:

  • Leder i Nei til EU Kathrine Kleveland, tlf 92825162
  • Utredningsleder og jurist Morten Harper, tlf 92428804

 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.

Nei til fjerde energimarkedspakke!  

27. jan. 2025

Vi står midt i en regjeringskrise. Ap og Sp blir ikke enige om EUs fjerde energimarkedspakke.