Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Regjeringen svarer ikke på grunnlovsbekymringene

Mange har stilt spørsmål ved suverenitetsavståelsen som skjer hvis Norge godtar EUs tredje energipakke. Nei til EU mener Lovavdelingens nye uttalelse ikke gir betryggende svar.

Nei til EU vil minne om det overordnede i denne saken:

– Norge underlegges faktisk energibyrået ACER, som er et EU-organ der verken Norge eller de øvrige EFTA-landene får være fullverdig medlemmer med stemmerett. Norge er altså bedt om å avstå suverenitet på et av våre viktigste politikkområder til et organ - ACER - og en overnasjonal organisasjon - EU - der vi ikke er medlem og to ganger har sagt nei til å bli medlem. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en konstruksjon som regjeringen har valgt for å prøve å omgå Grunnlovens vern mot suverenitetsavståelse, sier Nei til EU leder Kathrine Kleveland.

Justisdepartementets lovavdeling har i en ny uttalelse vurdert om ESAs vedtakskompetanse sett i sammenheng med kravet om uavhengighet for den norske reguleringsmyndigheten for energi (RME) innebærer myndighetsoverføring i Grunnlovens forstand. Konklusjonen er at myndighetsoverføringen – skjønt det innrømmes at denne kan få internrettslige konsekvenser – er «lite inngripende» og derfor kan godkjennes av Stortinget med alminnelig flertall.

Nei til EU mener Lovavdelingen ikke legger frem tungtveiende argumenter for at saken kan behandles på den måten regjeringen ønsker.  

– Når regjeringen opprettholder behandling med alminnelig flertall kan det stilles spørsmål ved legitimiteten av et fremtidig stortingsvedtak der det er sterkt delte syn på graden av suverenitetsavståelse. Flere av landets fremste jurister på feltet har tatt til orde for at behandling etter Grunnlovens § 115 og tre fjerdedels flertall er nødvendig, sier Kathrine Kleveland.

Nei til EU mener at alle konstitusjonelle forhold rundt eventuell norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke nå må underlegges en uavhengig juridisk vurdering.

Overvåkingsorganet ESA skal formelt gjøre vedtak på vegne av EUs energibyrå, men vedtakene skal være likelydende. ESAs vedtak går deretter via Reguleringsmyndighet for energi i Norge (RME), som er uavhengig av nasjonale myndigheter. RME skal følge og gjennomføre vedtakene fra ESA. Regjeringen har med andre ord akseptert at ESAs vedtak får virkning i norsk rett. 

Lovavdelingen forsøker å fremstille det slik at tilknytningen til EUs energibyrå ikke bryter med to-pilarstrukturen i EØS-avtalen, der Norges forpliktelser overfor EU og virkninger i norsk rett er atskilt. 

– Lovavdelingen trekker en parallell mellom bindingsvirkningen av ESAs vedtak i denne saken og det som generelt gjelder når EØS-komiteen, der EU og EFTA-landene møtes, godkjenner nytt EØS-regelverk. Dette er sterkt misvisende. Når EØS-komiteen gjør vedtak er det med forbehold om nasjonal godkjennelse. Når ESA skal treffe vedtak er forutsetningen tvert imot at RME effektuerer et likelydende vedtak, sier jurist og utredningsleder i Nei til EU, Morten Harper.

Med henvisning til St.prp. nr. 100 (1991-92) påpeker lovavdelingen at det er en avgjørende forskjell på å være herre over det siste avgjørende skrittet som er nødvendig for å skape nye forpliktelser for landets borgere og å gi slipp på denne «kontrollmuligheten».

– Det regjeringen foreslår er at man skal forplikte seg til å gi slipp på denne siste nasjonale «kontrollmuligheten», understreker Morten Harper

Nei til EU mener at alle konstitusjonelle forhold rundt eventuell norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke nå må underlegges en uavhengig juridisk vurdering.

 

For mer informasjon, kontakt:

  • Leder i Nei til EU Kathrine Kleveland, tlf 92825162
  • Utredningsleder og jurist Morten Harper, tlf 92428804

 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.

Helseunion og ACER med Morten Harper

03. april 2024

Se opptak av Sør-Trøndelag Nei til EUs åpne møte på Litteraturhuset i Trondheim 10. januar 2024 med Morten Harper.

Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

20. mars 2024

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.

Del 3 Energi og kontrollen med krafta

12. feb. 2024

EU/EØS-regelverket har hatt stor innvirkning på norsk olje-, gass- og kraftsektor. Det gjelder på alt fra konsesjonspolitikk og ressursforvaltning til eierskap, selskapsstrukturer og markedsliberalisering.

Langreist strøm «forsvinner» i nettet. Du får regninga

18. jan. 2024

Det EU-styrte markedsregelverket fører til større energitap i strømnettet. Kostnadene blir overført til deg og meg gjennom økt nettleie.

Slik blir strømmen dyrere i nord

08. jan. 2024

ACER-bestemt strømflyt øker strømprisene i Midt- og Nord-Norge. Ordningen innføres i desember 2024.