Nei til EUs advokater til venstre og statens advokater til høyre under en pause i Høyesterett. (Foto: Eivind Formoe/Nei til EU.)

Runddans om RME

Tredje dag i Høyesterett: Reguleringsmyndigheten for energi (RME) skal være uavhengig av norske myndigheter og gjennomføre vedtakene som kommer fra ESA og ACER. Er RME da et norsk organ?

Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en sentral brikke i suverenitetsavståelsen gjennom EUs tredje energimarkedspakke. RME skal gjennomføre vedtakene som kommer fra EØS-tilsynet ESA, som igjen får vedtaksteksten fra EUs energibyrå ACER. RME er uavhengig av norske myndigheter, og har som oppgave å sørge for at energireglene i EØS blir fulgt.

Justisdepartementets lovavdeling mente først at fordi ESAs vedtak formelt er rettet til RME, og ikke direkte til for eksempel Statnett, var dette en folkerettslig forpliktelse og ikke suverenitetsavståelse i snever forstand. I sin siste uttalelse, som kom 27. februar 2018 etter at saken var oversendt til Stortinget for behandling, erkjente likevel lovavdelingen at det er en suverenitetsavståelse fordi RME ikke kan instrueres av norske myndigheter.

Grunnloven § 3 fastsetter at den utøvende myndigheten skal ligge hos regjeringen. Elmarkedsdirektivet, som inngår i tredje energimarkedspakke, artikkel 35 nr. 4 sier derimot i klartekst at landene skal «sikre at reguleringsmyndigheten, når den utfører reguleringsoppgavene den er gitt i henhold til dette direktiv og relevant lovgivning… ikke søker eller mottar direkte instruks fra noen regjering eller noe offentlig eller privat organ i utførsel av sine reguleringsoppgaver».

ACERs forlengende arm?

Statens advokat Lisa-Mari Moen Jünge brukte mye tid i ACER-sakens tredje dag på å gjennomgå lovavdelingens uttalelser. Selv om RME skal være uavhengig, anførte Jünge at RME er et norsk organ som har samme øverste sjef som Norges vassdrags- og energidirektorat. Ifølge staten vil RME vurdere hvordan og om vedtak fra ESA skal gjennomføres, og avviste at dette er en prosess for kopivedtak, selv om forutsetningen er at RME skal gjennomføre ESAs vedtak i Norge.

Denne relativiseringen av RMEs plikt til å gjennomføre vedtakene har derimot ikke grunnlag i regelverket. Elmarkedsdirektivet artikkel 37 nr. 1 sier at RME skal «overholde og gjennomføre alle relevante juridisk bindende beslutninger fra Byråer og Kommisjonen». Det vil si ESAs vedtak, skrevet av ACER, samt vedtak der ESA utøver kompetanse tilvarende EU-kommisjonen (herunder bøtelegging).

Mens Nei til EU har anført at RME er ACERs forlengede arm i Norge, viste staten til sitt vitne RME-direktør Tore Langset som tvert imot hevder at RME er Norges forlengede arm i ACER. Det vil ha stor betydning for sakens utfall hvordan Høyesterett vurderer disse forholdene.

Samlet vurdering

Borgarting lagmannsrett sier i sin dom at også tidligere og relevante suverenitetsavståelser må tas hensyn til når man skal vurdere om en ny suverenitetsavståelse er lite inngripende eller ikke. Det skal altså gjøres en samlet vurdering av tidligere og det foreliggende vedtak.

Nei til EU anfører i tillegg at også senere regelverk og praksis, som bidrar til å kaste lys over innholdet i tredje energimarkedspakke, må inngå i vurderingen av om suverenitetsavståelsen er mer enn «lite inngripende».

Regjeringsadvokat Fredrik Sejersted, som fører saken for staten sammen med Jünge, avviste kategorisk at det skal gjøres noen form for samlet vurdering av suverenitetsavståelsen, og at hvert enkelt vedtak skal vurderes isolert. Dette ble dels begrunnet med Stortingets praksis, og dels fordi en plikt til samlet vurdering ifølge regjeringsadvokaten ville skape enorme praktiske vanskeligheter for stortingsflertallet i utenrikspolitikken.

Flertallets privilegier

Sejersted trakk frem luftfarten som eksempel, der det tidligere er avstått suverenitet til EUs flysikkerhetsbyrå EASA. Ved en plikt til å gjøre en samlet vurdering, mente regjeringsadvokaten at det ville være usikkert om tilslutning til selv meget begrensede utvidelser av EASAs myndighet ville være innenfor lite inngripende.

Dermed anskueliggjorde regjeringsadvokaten på sin måte et hovedpoeng fra Nei til EU, nemlig den såkalte salamitaktikken der suverenitet avstås stykkevis og delt uten at man vurderer den samlede konsekvensen. På denne måten setter et vanlig flertall på Stortinget mindretallsvernet i Grunnloven § 115 til side.

Sejerstad anførte at mindretallsvernet ikke kan ha noen stor vekt i denne saken, fordi det norske demokratiet er så robust og eventuell misbruk av flertallsmakten kan mindretallet sikre seg mot på andre måter. Ifølge regjeringsadvokaten er det ikke grunnlag for å legge store begrensinger på hva et vanlig flertall kan vedta på grunn av et teoretisk mindretallshensyn.

Stort bilde i toppen: Nei til EUs advokater til venstre og statens advokater til høyre under en pause i Høyesterett. (Foto: Eivind Formoe/Nei til EU.)

reLATERT

Se alle arrangementer

Islendingene sier nei til EU

06. jan. 2025

Det er flere på Island som er mot enn for et EU-medlemskap, viser en ny meningsmåling. Samtidig er det også flertall for å holde en folkeavstemning.

Vilkårene for kraftmarkedet dramatisk endret

23. des. 2024

Nei til EU sier nei til ny Danmarkskabel når Skagerrak 1 og 2 når sin tekniske levealder.

Hva er det EØS ikke omfatter?

20. des. 2024

Det er bare det indre markedet Norge har tilsluttet seg i og med EØS.

Folkets stemme er sterkere enn elitens drømmer

20. des. 2024

30 år etter vi sa nei til EU, bør Norge være stolt over å velge folkestyre framfor mangel på demokratisk kontroll.

Flau bris med høy pris

16. des. 2024

Skyhøye strømpriser skyldes ikke bare vindstille i Tyskland, det er et kraftmarked som har kortsluttet.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!  

12. des. 2024

Igjen går strømprisen løpsk. I dag blir strømmen det dyreste den har vært siden 2009, med en makspris på 13,17 kroner i Sør- og Sørvest-Norge. Det er på tide å ta tilbake kontrollen over krafta!  

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Tid for handling: Ta tilbake kontroll på krafta

02. des. 2024

Vi ønsker å reise full oppmerksomhet om forvaltningen av kraftressursene og norsk kraftpolitikk inn mot stortingsvalget 2025 under parolen ‘Krafta er vår – ta tilbake demokratisk kontroll over strømprisene’.

Nei til EU vil reise kampen mot EØS inn mot stortingsvalget

02. des. 2024

Nei til EU vil presse på for en kritisk debatt om EØS-avtalen. En avtale som underminerer selve folkestyret, og som har i seg ødeleggende elementer for norsk samfunnsliv.

Krever at handlingsrommet brukes

29. nov. 2024

- Det lokale selvstyret må hensyntas, er budskapet både fra KS og fylkeskommuner i høringen om EØS-utredningen. En rekke uttalelser krever at handlingsrommet brukes.