Ståltoll, EØS og EU-byråer

EØS-avtalen er ikke så viktig for Norge som enkelte vil ha det til.

  • Innlegg fra Nationen 23.08.18

I sommer har NHO og Norsk Industri hyllet EØS-avtalen, som de takker for at vi fikk unntak fra USAs straffetoll på stål. Det er ikke EØS-avtalen som har sikra unntaket! Det begrunnes med at stålimport er lite, går til et begrenset marked og at det er liten fare for at importen økes med USA-toll siden det nesten ikke eksporteres stål til USA. Trolig ligger også hensynet til en mulig EU-toll på aluminium bak. Norge og Island er EUs råvareleverandører på aluminium. Fordi tollen ville ført til økte kostnader for EUs egen videreforedling, er det ikke for å være snille, men av egeninteresse EU ikke ønsker straffetoll på norsk aluminium. Sveits er i en annen situasjon da de er ikke en råvareleverandør. Dermed er de en konkurrent, og vi kan anta at det ikke er så interessant med unntak

EU har heller ikke vist til noen bestemmelse i EØS-avtalen vedrørende fritak fra toll. Hadde EØS-avtalen sikret fritak, hadde det ikke vært noen debatt om dette. Derfor skal heller ikke EØS-avtalen få æren for unntaket.

Stadig hører vi mantraet "EØS-avtalen har gagnet Norge vel", (noen slenger riktignok på «i hovedsak»). Likeså at vi må ha EØS-avtalen for å selge varene våre. Dette stemmer ikke. Dersom EØS-avtalen sies opp, skal frihandelsavtalen som ble inngått før EØS igjen regulere handelen. Frihandelsavtalen er velprøvd og sikrer tollfrihet for industrivarer til EU. Handelsavtalen fra 1973 er ikke et dødt dokument! Der EØS-avtalen ikke har regelverk, gjelder den fremdeles og garanterer tollfri handel med varer. Den har blitt benyttet i senere årene ved overganger når nye land har gått inn i EU.

Hvorfor skulle EU nekte å ha en frihandelsavtale med Norge? De har avtaler med mer enn 150 land, senest Canada og Japan. Det er kun EØS-landene Island, Liechtenstein og Norge som må endre lovverket vårt for å handle med EU.

EU har all økonomisk interesse av å inngå en fornyet handelsavtale. Norge selger varer og tjenester EU trenger. Vi er EUs femte viktigste handelspartner. Norge er både en viktig leverandør og et kjøpesterkt marked. EU-landene selger flere tjenester til Norge enn vi selger til EU, så EU vil også ønske å inkludere tjenestehandel i en ny avtale.

Når det gjelder eksport har ikke EØS vært noen mirakelkur. Jeg har aldri sett noen klare tall på økning i eksport eller på økonomisk gevinst av EØS. Derimot økte fastlandsindustriens eksport til EU med frihandelsavtalen, mens eksportandelen til de samme EU-landene har sunket etter at EØS-avtalen trådte i kraft.

EØS-avtalen er ikke bare fordelaktig for norsk næringsliv. Nylig uttalte konsernsjef Frode Nilsen i Leonhard Nilsen & Sønner, Nord-Norges største anleggsentreprenør, at norske entreprenører betaler mye av prisen for EØS-avtalen og for tøværet med Kina. Han mente bransjen kan få store utfordringer som følge av markedsadgangen for salg av norsk laks og andre varer, og ønsket mindre anbud og anledning til samarbeid mellom entreprenører om anbud.

Norsk matindustri som har blitt del av NHO, opplever problemer med stadig økende matvareimport. Tørkesommeren gir økt kjøttvolum i butikkene på grunn av nedslakting. Oppdatert artikkel 19-avtale effektueres 1. oktober – samtidig som kjøttberget grunnet tørkesommeren kommer på markedet. Bondelagsleder Lars Petter Bartnes er sterkt kritisk til at kjøttimporten øker så voldsomt nå. Landbruksimporten fra EU er mer enn 6 ganger større enn norsk eksport til EU. Hvor næringsvennlig er egentlig EØS-avtalen for landbruket?

Et annet problem med EØS-avtalen er inflasjonen i EU-byråer. Byråkratiseringen av EU fortsetter byrå for byrå og for hvert overnasjonalt EU-byrå Norge tilknyttes, avgir vi nasjonal makt til EU. Dette er problematisk for Norge.

Denne utvikling går vekk fra topilarsystemet som var grunnlaget for EØS, der EFTA og EU skulle være atskilt. Det finnes snart et EU-byrå for enhver sak, som luftfart, medisiner, finans, kjemikalier og energi. I høst står jernbanebyrået ERA for tur.

Nei til EU mener at Norges avståelse av suverenitet til EUs byråer, som til energibyrået ACER i mars, er grunnlovsstridig. Nei til EU har derfor vedtatt å samle inn midler med mål om rettslig prøving av dette. Vi har samlet inn over 800 000 kroner, inngått avtale med et advokatfirma og forbereder søksmål for å få kjent Stortingets Acer-vedtak ugyldig og i strid med grunnloven.

reLATERT

Se alle arrangementer

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.

Helseunion og ACER med Morten Harper

03. april 2024

Se opptak av Sør-Trøndelag Nei til EUs åpne møte på Litteraturhuset i Trondheim 10. januar 2024 med Morten Harper.

Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

20. mars 2024

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.