Containerhavn. Illustrasjonsfoto av Michael Gaida, Pixabay.

Trange kår for kabotasje etter brexit

De liberale kabotasjereglene i EØS skaper trøbbel i Norge, særlig innen godstrafikken og i luftfarten. Storbritannia strammer derimot kraftig inn på alle transportsektorer, slik avtalen med EU gir rom for.

I handelsavtalen med EU forbeholder Storbritannia seg retten til å forby eller begrense kabotasje på landjorda, til sjøs og i lufta. Kabotasjereglene er på alle områder strengere enn dem som gjelder for Norge i EØS.

Innenriks sjøfart

Sjøtransport mellom havner i et annet land enn skipets hjemstat kalles maritim kabotasje. Norge har vært bundet av kabotasjeforordningen fra EF/EU siden 1997 fordi, som det heter i forordningen; «Det er nødvendig å oppheve restriksjonene på adgangen til å yte tjenester innen sjøtransport i medlemsstatene for å innføre det indre marked».

På de britiske øyer er forordningen historie. Handels- og samarbeidsavtalen mellom Storbritannia og EU sikrer smidig internasjonal sjøtransport og adgang til havner og havnetjenester på likeverdige vilkår. EU-rederier har på visse vilkår anledning til å forflytte tomme containere mellom britiske havner. Ut over dette gir avtalen ikke rett til å drive maritim kabotasje, heller ikke mellom det britiske fastlandet og anlegg på kontinentalsokkelen.

Langtransport

For langtransport trekker avtalen opp ganske strenge vilkår for speditører og transportbedrifter, også når det gjelder sikkerhet og overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelser. Aktører i bransjen som er dømt for mislighold eller økonomisk kriminalitet får ikke etablere seg.

Transportører kan maksimalt ta to kabotasjeoppdrag, mot tre i Norge

Avhengig av vilkår kan transportører fra EU ta ett eller maksimalt to kabotasjeoppdrag i Storbritannia i løpet av en sjudagersperiode (mot tre i Norge). Tilsvarende gjelder for britiske transportører som kan kjøre til sammen to oppdrag i Irland eller ett oppdrag i maksimalt to medlemsland i EU i tilknytning til annen transport til kontinentet.

Luftfart

Britisk luftrom er nå stengt for uhindret kabotasje for flyselskaper i EØS-området. Som EU-medlem var Storbritannia forpliktet til å godta kabotasje med aktører som f.eks. irske Ryanair på innenlandsruter. Det er det samme EØS-regelverket ungarske Wizz Air bruker som ryggdekning for sin virksomhet i Norge, regler som britene ikke lenger er bundet av.

Det britiske luftfartstilsynet har satt foten ned for 12 av Ryanair UK sine ruter, begrunnet med at selskapets bruk av utenlandsregistrerte fly og besetning (såkalt wet leasing) undergraver regelverket og konkurransekraften til den britiske luftfartsindustrien.

Den internasjonale luftfartskonvensjonen (Chicago-konvensjonen) gir enhver stat suveren rett til å nekte kabotasje i sitt luftrom og på sitt territorium. Både konvensjonen og EU-UK-avtalen åpner for bilaterale avtaler som tillater lufttransport av passasjerer, bagasje, last eller post innenfor en annen stats territorium. Retten til å si nei til kabotasje har imidlertid forrang.

Internasjonal flytrafikk til og fra kontinentet og destinasjoner i Storbritannia fortsetter som før. I den grad det er begrensninger og innskrenkninger, skyldes det restriksjoner som følger av pandemien.

Jernbane

Storbritannia tok for flere måneder siden tilbake statlig kontroll over det som var en tilnærmet helprivatisert jernbane med mange utenlandske aktører. Tiltakene skyldes dels passasjersvikten som Covid-19 har ført til, dels skyldes de at Storbritannia nå er fristilt fra EUs jernbanedirektiver med krav om obligatorisk konkurranseutsetting og generelt forbud mot direktetildelinger.

På papiret foregår det fortsatt en form for kabotasje med utenlandske togselskaper, men i praksis er det snakk om reint statlig drift og finansiering. I oktober 2020 direktetildelte jernbaneminister Chris Heaton-Harris hovedbanen mellom nord og sør til Arriva for å «få slutt på det kompliserte anbudssystemet».

Vil ha slutt på det kompliserte anbudssystemet

Storbritannia har forlatt EU og jernbanebyrået ERA. Likevel fortsetter trafikken under Den engelske kanal som før. Praktiske konsekvenser for britiske jernbaneselskaper som skal operere i EU-land er at de, etter en overgangsperiode, må søke om sikkerhetssertifikat og materiellgodkjenning i EU, enten felleseuropeiske sertifikater eller lisenser utstedt av landets nasjonale sikkerhetsmyndighet. Omvendt må operatører i EU søke lisenser og sertifikater i Storbritannia. Ordninga tilsvarer den som gjelder for operatører som driver grensekryssende trafikk mellom Norge og Sverige.

Lokførere med sertifikater utstedt i eller av EU må søke på nytt om et britisk sertifikat innen utgangen av 2022. Britiske sertifikater vil være gyldige for hele strekningen under Kanalen, også på fransk side.

Britene er åpne for regulatorisk samarbeid med EU der dette er nødvendig av hensyn til sikkerhet og internasjonal samtrafikk. Kjøretillatelser utstedt av direktoratet for tog- og veitrafikk (Office of Rail and Road) er gyldige for operatører på britisk jernbane, også for operatører som er basert i EU eller andre stater. Når det gjelder jernbanemateriell, vil britene godta tekniske EU-krav i den grad disse følger av forpliktelsene etter konvensjonen om internasjonal jernbanetransport (COTIF).

COTIF er et omfattende rammeverk som sikrer en mest mulig smidig jernbanetrafikk på tvers av grensene. Norge er også tilslutta konvensjonen gjennom medlemskap i Den mellomstatlige organisasjonen for internasjonal jernbanetransport (OTIF) sammen med så godt som alle europeiske land, inkludert Russland og Tyrkia.

Formålet er å fjerne grensehindringer og å sikre fleksibel gods- og passasjertrafikk med felles tekniske standarder for materiell m.m. Medlemsstatene forplikter seg til å kvitte seg med unødvendige prosedyrer og til å forenkle formaliteter og grensekontroller med høyest mulig grad av samsvarende regler.

Stort bilde i toppen: Containerhavn. Illustrasjonsfoto av Michael Gaida, Pixabay. (CC 0)

reLATERT

Se alle arrangementer

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.

– Kan bruke handlingsrommet for å verne asylretten

25. okt. 2024

Politisk rådgiver i Nei til EU, Helga Hustveit, snakket om EUs nye asyl- og migrasjonspakt under årets Kvinnekonferanse.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Arbeidsliv i forandring

26. mai 2024

Hvilken betydning har EØS-avtalen hatt for kampen mot sosial dumping og løsarbeid?

30 år med EØS-avtalen kort fortalt

26. mai 2024

Folkestyrerapporten: I mars utga Nei til EUs folkestyreutvalg rapporten «30 år med EØS-avtalen». Dette kapitlet gir et sammendrag av rapporten. Hele rapporten er tilgjengelig på neitileu.no, og kan kjøpes i papirutgave i Nei til EUs nettbutikk.

EUs helikopterregelverk HOFO på norsk sokkel 

15. mai 2024

Faglig utvalg i Nei til EU arrangerer webinar om EUs helikopterregelverk HOFO på norsk sokkel den 29. mai klokka 11.00 til 11.30.  Se webinaret her!