Nei til EU-leder Einar Frogner og leder for den regjeringsoppnevnte EØS-utredningen, Line Eldring, på Nei til EUs rådsmøte 21. april 2024.

Tvilsom gevinst av EØS

Anslagene for økonomisk gevinst samsvarer dårlig med den faktiske økonomiske utviklingen i EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Kjetil Wiedswang etterlyser svar fra EØS-motstanderne på Eldring-utvalgets utlegninger om at EØS-avtalen har gitt Norge økonomisk gevinst (kommentar i DN 30. april). Han har åpenbart ikke lest rapporten fra Nei til EUs folkestyreutvalg («30 år med EØS-avtalen»), som tar for seg hvor usikre og misvisende slike beregninger kan være.

Denne rapporten dokumenterer videre at EØS-avtalen setter norske arbeidsplasser i spill, for eksempel ved å hindre regulering av strømprisene og økende import av landbruksvarer fra EU som fortrenger norsk produksjon og foredling.

I de utredningene som Eldring-utvalget (NOU 2024:7) viser til, varierer økt bruttonasjonalprodukt (bnp) betydelig, fra over 20 prosent til under fire prosent. Beregningene gjelder EUs indre marked generelt.

Usikkerheten ved slike anslag illustreres av at en annen studie fant at virkningen av Schengen-avtalen, som fjerner personkontrollen over landegrensene, er viktigere enn EØS for økt velferd for Norges del.

Anslagene for økonomisk gevinst samsvarer dessuten dårlig med den faktiske økonomiske utviklingen i EU gjennom tiårene med EØS-avtalen. EUs økonomi var litt større enn USAs frem til finanskrisen i 2008. Nå er derimot EUs samlede økonomi to tredjedeler av USAs. Kina har også passert EU i størrelse.

Slik sett har EUs indre marked vært preget av økonomisk stagnasjon sammenlignet med andre deler av verden.

NOU-en går ikke inn på den negative utviklingen som har vært for handelen med varer fra fastlandsnæringene. Her har Norge gjennom årene med EØS-avtalen fått et økende underskudd overfor EU, de siste ti årene mellom 120 og 160 milliarder kroner årlig.

Det heter i utredningen at «eksempelet brexit indikerer at effekten av å tre ut av det indre markedet vil være merkbart negativ». Men etter en nedgang i pandemiårene 2020 og 2021 var eksportverdien for britene i 2022 igjen høyere enn i 2019 – både til EU og land utenfor EU.

I oppsummeringen «brexit 4th Anniversary» fra den britiske regjeringen, publisert i januar, fremgår det at eksporten av tjenester fra Storbritannia aldri har vært større.

Siden folkeavstemningen om brexit i 2016 har Storbritannia hatt en høyere vekst enn de store EU-landene Tyskland og Italia, og en tilsvarende vekst som Frankrike.

Mens Eldring-utvalget altså overser at Norge har fått et økende underskudd for fastlandsvarer mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Kommentaren har også stått på trykk i DN. 

Stort bilde i toppen: Nei til EU-leder Einar Frogner og leder for den regjeringsoppnevnte EØS-utredningen, Line Eldring, på Nei til EUs rådsmøte 21. april 2024.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.