Uka som gikk: Personvern underlagt EU

Regjeringen har hastverk med å knytte Norge til nok et EU-byrå, men advarer mot at EU skal gi finanstilsynet enda mer myndighet - etter å ha knyttet Norge til finansbyråene med like stort hastverk.

Torsdag var det høring på Stortinget om EUs personvernforordning (GDPR), som regjeringen vil innføre i EØS. Forslaget betyr overføring av myndighet til EUs personvernråd. Jusprofessor Halvard Haukeland Fredriksen mener det er uavklarte spørsmål ved EU-domstolens rolle.

– EUs personvernforordning medfører overføring av myndighet til EU, fastslo Nei til EU i høringen. 

Dataforeningen og den erfarne IT-advokaten Arve Føyen mener gjennomføringen av EUs personvernforordning bør utsettes. – Kompleksiteten og omfanget av de nye reglene gjør dem svært vanskelig å etterleve... Etter vårt syn har man lite å tape på å vente, sier Føyen.

Varsler opprør mot EUs frislipp for kabotasje

Lover transportopprør, skriver Klassekampen om EUs nye "mobilitetspakke". En tredjedel av lastebilene på norske veier er utenlandske. EU vurderer fullt frislipp. SV, Transportarbeiderforbundet og Lastebileierforbundet varsler nå full kamp mot EU-forslaget.

- Vil vi ha full konkurranse – også fra utlandet – om all jernbanedrift og fri etablering av utenlandske jernbaneselskap, spør Dag Seierstad. Det blir konsekvensen hvis Norge aksepterer EUs jernbanepakke IV i EØS.

EU-kommisjonen vil opprette et nytt EU-byrå, denne gangen for arbeidsliv. YS-leder Jorunn Berland er positiv, mens LO er mer lunken. Nei til EU mener tvertimot at et slikt EU-byrå kan true den norske modellen.

Kalde føtter om finanstilsyn

Siv Jensen sto i spissen for å legge norsk finanstilsyn under EU. Nå vil EU utvide finanstilsynenes overnasjonale myndighet. Det uroer EFTA-landene, for da kan suverenitetstapet bli enda større.

Nylig la EU-kommisjonen fram et lovforslag som skal beskytte ansatte når de varsler. Europeisk fagbevegelse er ikke imponert over forslaget som ikke omfatter arbeidsrettsdirektiver.

Et nytt øst-vest-skille blir stadig tydeligere i EU. Flere land i Øst-Europa, med Polen og Ungarn i spissen, vekker harme i de vestlige medlemslandene og i EU-kommisjonen. Nå ønsker EU-kommisjonen å holde tilbake penger hvis landene ikke følger såkalte «anbefalinger» fra EU-kommisjonen.

"Meningsløse regler fra EU"

"Meningsløse regler fra EU - nok en gang", skriver Nordlys på lederplass. Overvåkingsorganet ESA mener norske taxi-regler er i strid med EØS. Nordlys skriver at EU-reglene ikke er tilpasset norske forhold: "Ordninger som er tilpasset hovedsteder som Brüssel og drabantbyene rundt, hvor kundegrunnlaget er 11-12 millioner mennesker, bør begrenses til å forbli nettopp der."

ESA mener norske taxi-regler er i strid med EØS, men advokat Espen Bakken (som tidligere har jobbet i ESA) mener overvåkingsorganet tar feil. - Regjeringen har ikke argumentert godt nok for saken, sier advokaten.

En ny organisasjon som skal arbeide mot EØS-avtalen har sett dagens lys. - EØS-politikken Norge har ført er høyrepolitikk. Det EØS-avtalen står for har lite med sosialdemokrati å gjøre, sier Ole Kvalheim, som har stiftet Sosialdemokrater mot EØS.

ACER-debatten fortsetter

Nei til EUs leder, Kathrine Kleveland, opplever å ha mange med seg i kampen mot at Norge skal underlegge seg EUs energibyrå Acer, skriver Norge i dag. Nå samles det inn penger med mål om å gå rettens vei for å få prøvet om Stortinget har vedtatt noe som er i strid med grunnloven.

- Nei til EU samler inn penger til et mulig søksmål med krav om at Stortingets vedtak i Acer-saken er ugyldig. Et slikt søksmål er et drastisk skritt, men dette er da også en meget alvorlig sak, skriver leder Kathrine Kleveland og nestleder Olaf Gjedrem i en kronikk i Nationen.

Førsteamanuensis i arkeologi Astrid J. Nyland, som arbeider på Arkeologisk museum ved Universitetet i Stavanger, er bekymret for konsekvensene av økt effektkjøring i norsk vannkraft som følge av ACER-vedtaket. Store og raske endringer i vannstand - såkalt jojo-regulering - endrer omgivelsene og truer kulturminner.

Europabevegelsen mener det var mye "symbolikk og feilinformasjon" i argumentene mot ACER. Nå vil de samle ja-siden til en "motvekt". Dette er velkjente forsøk på hersketeknikk fra ja-siden. De hevder nei-siden spiller på følelser, mens de selv har alle "fakta". Men faktum er at et stort flertall i det norske folk var mot ACER-vedtaket.

Ronny Nielsen, lokalpolitiker gjennom mange år og gruppeleder i Kvinesdal Frp, har meldt seg ut av Frpi protest mot ACER-vedtaket. – Oslo-gjengen i Frp har glemt hvem de driver politikk på vegne av, sier Nielsen til Agder Flekkefjords Tidende. (Nettsaken er ikke åpen.)

Klubbleder Ståle Johansen ved Kværner Verdal påpekte i sin 1. mai-appell at utfallet i ACER-avstemningen kunne blitt et annet med en behandling i tråd med Grunnloven: "Under avstemningen om ACER er det nærliggende å tro at stortingsrepresentantene hadde pålegg om å stemme som flertallet i egen stortingsgruppe. I saker der staten gir fra seg suverenitet burde det være et krav om at den enkelte stortingsrepresentant skal stemme ut fra egen overbevisning. Da hadde de vært lojale i forhold til seg selv, folket og nasjonen, og ikke toppledelse i eget parti."

Kathrine Kleveland skriver om ACER i den islandske avisen Fréttablaðið: - Flere islandske partier målbærer den samme skepsisen til EUs energibyrå som den vi har sett tydelig uttrykt i Norge. Islandske politikere lytter altså til folket. Vil Island nå sette ned foten for ACER?

EU-kommisjonen har foreslått å styrke ACER. Nå er det enkelte land også i EU som sier de er skeptisk til å gi energibyrået økt overnasjonal myndighet. De fleste EU-landene vil likevel ikke bremse utviklingen av EUs energiunion.

(Illustrasjonsbilde: Harstad profileringspool.)

reLATERT

Se alle arrangementer

Reise, kost og losji: – ESA sier nei til allmenngjøring

15. okt. 2018

Ingen EU-sak har satt sinnene i kok som denne, også på toppen i norsk fagbevegelse.

ESA og regjeringens taxiforslag

15. okt. 2018

Vill vest innføres i drosjenæringen etter krav fra ESA.

Kraftfull markering mot EUs jernbanepakke

12. okt. 2018

Eidsvolls plass foran Stortinget ble godt fylt opp da jernbanefolk, fagforeninger, politiske partier, togvenner og Nei til EU torsdag markerte motstand mot Jernbanepakke 4.

EØS-avtalens virkning på det norske samfunnet

11. okt. 2018

Olaf Gjedrem, nestleder i Nei til EU, setter EØS-avtalens virkning på det norske samfunnet på dagsorden på Bø Hotell den 22.10.2018 kl. 18-21

Hvem styrer landene når markedet tar over?

11. okt. 2018

Viktig politisk konferanse i Kristiansund torsdag 1. og fredag 2. november.

Hvem styrer landene når markedet tar over? Vinnere og tapere i kampen om ressursene

11. okt. 2018

Viktig politisk konferanse i Kristiansund torsdag 1. og fredag 2. november.

Fylkestinget i Nordland sier nei til EUs jernbanepakke

11. okt. 2018

«Med Norges spesielle topografi og høye utdanningsnivå på vårt personell frykter vi at overføring av myndighet til EUs jernbanebyrå, ERA, svekker sikkerheten. Fylkestinget i Nordland vil derfor be Stortinget om reservere Norge fra Jernbanepakke 4, slik EØS-avtalen gir anledning til.» Det er konklusjonen i en uttalelse fra Fylkestinget.

ESA-krav setter sjøfolk på land

10. okt. 2018

Det blir slutt på nordiske sjøfolk på ferjene etter krav fra overvåkingsorganet ESA.

Infrastrukturforordningen, NorthConnect og ICE-link

08. okt. 2018

Hva skjer om Island eller Norge nekter konsesjon til utenlandskablene? Et nei til kabler kan ikke begrunnes med at vi ønsker å holde strømprisen nede, det vil EU anse som diskriminering.

Spørsmål og svar om jernbanepakke IV

06. okt. 2018

Finn raske svar på det du lurer på når det gjelder jernbanepakke IV.

Ny grunnlovssak: Mer makt til ESA

05. okt. 2018

Regjeringen vil gi ESA mer direkte makt i Norge, overvåkingsorganet skal kunne gi norske firma bøter i saker om offentlig støtte. Justisdepartementets lovavdeling påpeker at dette er en myndighetsoverføring som Stortinget ikke kan vedta med alminnelig flertall.

Fylkestinget i Trøndelag advarer mot EUs jernbanepakke

05. okt. 2018

Torsdag 4. oktober vedtok fylkestinget i Trøndelag en uttalelse som konkluderer med at: «Fylkestinget mener det fortsatt må være mulig å stille nasjonale krav til sikkerhet på jernbanen.»