Utfordringer med EUs "Fit for 55"

Det er viktig å vurdere om den sterke EU-tilknytningen i klimapolitikken er egnet til å kutte utslippene i tråd med vitenskapelige anbefalinger og politiske mål om å unngå og begrense klimaendringer.

Høringsuttalelse 15.09.21 fra Nei til EU angående EU-kommisjonens forslag til tre regelverk i «Fit for 55» (ETS, innsatsfordelingsforordningen og skog- og arealbruksregelverket)

Vi viser til departementets høring angående tre foreslåtte regelverk som inngår i EU-kommisjonens «Fit for 55»-pakke, fremlagt 14. juli. Høringen gjelder forslagene til endringer i kvotesystemet (ETS), innsatsfordelingsforordningen (ESR) og skog- og arealbruksregelverket (LULUCF).

Nei til EU har følgende overordnede merknader.

Vi noterer at europeiske miljøorganisasjoner har uttalt seg meget kritisk til «Fit for 55». European Environmental Bureau (EEB), som er Europas største nettverk av medlemsbaserte miljøorganisasjoner, beskriver klimapakken som «uegnet og urettferdig» (pressemelding 14.07.21). EEB mener målene for fornybar energi og energieffektivisering er for svake, at kommisjonen holder døra på gløtt for kull, gass og olje, og at potensialet for hydrogen og trevirke blir kraftig overdrevet. Dessuten er EEB kritisk til at kostnadene flyttes fra industrien som forurenser til forbrukerne.

Dette understreker viktigheten av å vurdere om den sterke EU-tilknytningen i klimapolitikken er egnet til å kutte utslippene i tråd med vitenskapelige anbefalinger og politiske mål om å unngå og begrense klimaendringer. 

Tilknytningen til kvotesystemet gjør det både mulig og økonomisk attraktivt å utsette klimatiltak i Norge. Kvotesystemet er ment å sikre kostnadseffektivitet. Det vil si at utslippskuttene skal tas der man får mest klimakutt for pengene. Noe av problemet med en slik tilnærming er at gevinsten ved kostnadseffektivitet forutsetter at man på et gitt tidspunkt sier seg fornøyd med de kuttene som er gjort og stopper opp. Både Norge og EU har imidlertid en målsetning om tilnærmet full karbonnøytralitet innen 2050. Å begynne med den mest lavthengende frukten er i enkelte sammenhenger ingen dum ide, men ikke en like god strategi når du uansett planlegger å rydde hele treet for frukt. Vi kan ikke se at de foreslåtte endringene i kvotesystemet gjør denne problemstillingen mindre utfordrende.

EU kvotesystem er en form for målstyring som mest sannsynlig vil fremme de fornybare teknologier som raskt kan plukke lettvinte gevinster i første fase, men som ikke har kapasitet til å rydde hele treet i andre fase. ETS gjør det vanskeligere å satse på langsiktig forskning og helhetlige strategivurderinger, siden uferdige teknologier som gir kortsiktige gevinster dominerer markedstenkningen. ETS har nok allerede nå vist seg å ikke egne seg som et strategisk ledelsesverktøy for teknologiutvikling for fornybar energi. Dermed tyder mye på at en fortsettelse med ETS vil redusere sjansene til å nå klimamålene.     

EUs kvotesystem baserer seg ensidig på markedets prismekanismer som virkemiddel. I Fit for 55 skal det også etableres et kvotesystem for drivstoff til veitransport og energi til bygninger. Dette kan gi en mer direkte prisvirkning for befolkningen enn tidligere. Allerede ser vi nå en intens debatt i EU etter kraftig økning i strømpris blant annet i Spania, med bekymringer for at dette særlig vil bli en belastning for lavinntektsgrupper. Kvotesystemet for veitransport og bygninger i Fit for 55 vil ventelig forsterke disse utfordringene.

Det er ingen tvil om nødvendigheten av å redusere klimautslippene. Spørsmålet er om måten EU vil kutte utslipp på – bl.a. gjennom kvotesystemene – er tilstrekkelig og hensiktsmessig. Det såkalte sosiale klimafond inngår ikke i denne høringen, og er slik vi har forstått det ikke ansett EØS-relevant, men vi vil bemerke at midlene dette innbefatter fremstår som langt fra tilstrekkelig til å ivareta en sosial utjevning.

Det er også bekymringsfullt at EU alltid foreslår den samme ensidige løsningen for alle problemer: Markedets prismekanismer samt finansielle transaksjoner skal løse alle utfordringer, både for kvotepliktig sektor og ikke-kvotepliktig sektor. Denne ensidigheten og repeterende tekningen reduserer sjansene for å finne kreative og langsiktige løsninger på klimakrisen.     

Når det gjelder innsatsfordelingsforordningen og skog og arealbruksregelverket, vil vi understreke at Norge har et særlig stort rom for å vurdere om regelverket er egnet og hensiktsmessig, ettersom dette ikke er en ordinær del av EØS-avtalen, men regulert i en egen klimaavtale med EU.

Konsekvensene av å etablere et rammeverk for jord, skog- og arealbruk må utredes grundig slik at særlige norske forhold blir hensyntatt.

Vi noterer at EU-kommisjonens forslag går på 5 og 5 år om gangen. 5-årsperioder er kort tid for mange biologiske prosesser. For landbruk og skogbruk kan derfor dette være en for kort tidshorisont ved endringer og nye tiltak, det trengs en større langsiktighet.

Vi vil peke på at naturen ikke kan forventes å kunne kompensere for store utslipp utenfor det biologiske kretsløpet. Det er ikke ønskelig med et system hvor biologisk karbonopptak brukes for å skulle unngå å kutte fossile utslipp. For eksempel så vet vi at artsmangfold til sopp og insekter er avhengig av vill skog der også døde trær av alle typer finnes som en del av skogen. De døde trærne gir habitat for et rikt mangfold av sopp og insekter. Industrielt skogbruk kan redusere dette artsmangfoldet.

Jordbrukspolitikken i Norge opererer med fire hovedmål: matsikkerhet og beredskap, landbruk over hele landet, økt verdiskaping og et bærekraftig landbruk med lavere utslipp av klimagasser. Det er naturligvis vesentlig at reduksjonene i klimautslipp gjennomføres i samspill med de tre andre målene, ikke på bekostning av dem. Redusert norsk selvforsyning vil ikke bidra til å redusere klimautslipp i en større sammenheng, slik Nei til EU ser det.

reLATERT

Se alle arrangementer

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Et varsko for Norge – EU tilsidesetter Green Deals miljøkrav på grunn av høye energipriser 

19. nov. 2024

Norge må derfor etablere egen politikk på klima- og miljøområdet utenfor EU, utenfor EØS, tilpasset norske forhold, og der vi samarbeider internasjonalt gjennom bilaterale avtaler. 

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Strømkrisa

15. okt. 2024

Strøm

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Energifattigdom

08. aug. 2024

EUs energimarked forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet.

Når naturen taper

30. juli 2024

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.

Naturens nei

01. juli 2024

EUs nye femårsstrategi viser hvorfor miljøargumentene mot EU er styrket siden 1994.

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Kjemisk cocktail uten ende

03. juni 2024

EUs kjemiregelverk REACH strekker ikke til. Det går på helsa løs når EU-kommisjonen dropper den lovede reformen.

Norge i EUs klimapolitikk

26. mai 2024

Frem til 2030 er Norge full deltager i EUs klimapolitikk.

30 år med EØS-avtalen kort fortalt

26. mai 2024

Folkestyrerapporten: I mars utga Nei til EUs folkestyreutvalg rapporten «30 år med EØS-avtalen». Dette kapitlet gir et sammendrag av rapporten. Hele rapporten er tilgjengelig på neitileu.no, og kan kjøpes i papirutgave i Nei til EUs nettbutikk.