Krafta er vår

Ny kamp mot ACER

I vår vedtok ministerrådet EUs fjerde energimarkedspakke. Dette bekrefter ytterligere en gang at energien skal styres enda mer fra EU. ACER som var en del av den tredje energipakke, vil få mer makt. Medlemslandene i EU må implementere den nye energipakka i eget lovverk, og implementeringen vil også komme til behandling i Stortinget p.g.a. vår EØS-avtale.

Debatten gikk høyt i fjor om norsk tilknytning til EUs tredje energimarkedspakke. Motstanden var sterk blant Aps ordførere og fra flere fagforbund i LO. Imidlertid ble energipakka tilslutt vedtatt med støtte fra flertallspartiene AP, H, FRP, V og MDG etter at AP la fram «ufravikelige krav» for tilknytning til ACER. Disse kravene førte bare til et verdiløst brev til EØS-komiteen hvor det ble orientert om forutsetningene.

Island er medlem av EFTA og dermed må energipakka vedtas i det islandske Allting for at den skal være gyldig for de andre EFTA-landene. Dette har ikke skjedd, men Island har jobbet med en felles erklæring med EU. Med denne bakgrunn har Senterpartiet fremmet et forslag om at tilknytningen til ACER tas opp på nytt samt anmodet regjeringen om å forhandle fram en juridisk bindende felleserklæring med EU. På denne måten vil Norge også kunne få på plass en erklæring som står fram for nasjonale interesser.

Saken vedr den tredje energipakke ble vedtatt i Stortinget med simpelt flertall. Mange mener at saken dreier seg om suverenitetsavståelse av norske interesser. Flere juridiske eksperter mener at tilslutningen medfører viktig inngripen i vår styringsrett over vår energipolitikk og våre energiressurser. Derfor burde saken vært behandlet etter paragraf 115 i Grunnloven – dvs overføring av myndighet til internasjonale organer. Dette krever ¾ flertall. Nei til EU har gått til søksmål mot staten pga behandlingen i Stortinget. Spørsmålet om saken skal tas opp til behandling avgjøres i Oslo tingrett i høst.

Norge har forvaltet våre energiressurser sjøl på en god måte i over 100 år. Vi har over lang tid hatt utveksling av kraft innen Norden og Nord-Europa. Vi foretar videre utbygging av kraftkabler til utlandet utfra våre egne behov og interesser. I denne omgang dreier spørsmålet seg om frihandel med elektrisitet, men vil også framover omfatte også naturgass. Hvorfor kan vi ikke fortsette å styre våre kraftressurser sjøl? Jeg mener vi «skusler bort» et av våre viktigste konkurransefortrinn.

EUs fjerde energipakke etterlater ingen tvil om målet. EU skal styre elektrisiteten og integrere alle tilsluttede land i unionens indre energimarked. Nok en gang blir det spennende å se om våre politikere vil verne om våre naturressurser og bestemme vår egen energipolitikk – slik Island gjør.

Ludvig Bjerke-Narud

Stort bilde i toppen: Krafta er vår

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

30 år med EØS-avtalen kort fortalt

26. mai 2024

Folkestyrerapporten: I mars utga Nei til EUs folkestyreutvalg rapporten «30 år med EØS-avtalen». Dette kapitlet gir et sammendrag av rapporten. Hele rapporten er tilgjengelig på neitileu.no, og kan kjøpes i papirutgave i Nei til EUs nettbutikk.

Oslo Nei til EUs høringsinnspill til Fornybardirektivet

21. mai 2024

Oslo Nei til EU støtter ikke forslaget om at Fornybardirektivet skal gjøres gjeldende for Norge.

Kraft og tvang mot folkestyre

29. april 2024

Fornybardirektivet går løs på selve grunnlaget for lokaldemokratiet.

Veto mot fornybardirektivet 

29. april 2024

EUs energikomissær Kadri Simson truer Norge med konsekvenser dersom ikke Fornybardirektivet innføres innen august 2024. EU kommer med direkte trusler mot Norge.  

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.