Ny kamp mot ACER

I vår vedtok ministerrådet EUs fjerde energimarkedspakke. Dette bekrefter ytterligere en gang at energien skal styres enda mer fra EU. ACER som var en del av den tredje energipakke, vil få mer makt. Medlemslandene i EU må implementere den nye energipakka i eget lovverk, og implementeringen vil også komme til behandling i Stortinget p.g.a. vår EØS-avtale.

Debatten gikk høyt i fjor om norsk tilknytning til EUs tredje energimarkedspakke. Motstanden var sterk blant Aps ordførere og fra flere fagforbund i LO. Imidlertid ble energipakka tilslutt vedtatt med støtte fra flertallspartiene AP, H, FRP, V og MDG etter at AP la fram «ufravikelige krav» for tilknytning til ACER. Disse kravene førte bare til et verdiløst brev til EØS-komiteen hvor det ble orientert om forutsetningene.

Island er medlem av EFTA og dermed må energipakka vedtas i det islandske Allting for at den skal være gyldig for de andre EFTA-landene. Dette har ikke skjedd, men Island har jobbet med en felles erklæring med EU. Med denne bakgrunn har Senterpartiet fremmet et forslag om at tilknytningen til ACER tas opp på nytt samt anmodet regjeringen om å forhandle fram en juridisk bindende felleserklæring med EU. På denne måten vil Norge også kunne få på plass en erklæring som står fram for nasjonale interesser.

Saken vedr den tredje energipakke ble vedtatt i Stortinget med simpelt flertall. Mange mener at saken dreier seg om suverenitetsavståelse av norske interesser. Flere juridiske eksperter mener at tilslutningen medfører viktig inngripen i vår styringsrett over vår energipolitikk og våre energiressurser. Derfor burde saken vært behandlet etter paragraf 115 i Grunnloven – dvs overføring av myndighet til internasjonale organer. Dette krever ¾ flertall. Nei til EU har gått til søksmål mot staten pga behandlingen i Stortinget. Spørsmålet om saken skal tas opp til behandling avgjøres i Oslo tingrett i høst.

Norge har forvaltet våre energiressurser sjøl på en god måte i over 100 år. Vi har over lang tid hatt utveksling av kraft innen Norden og Nord-Europa. Vi foretar videre utbygging av kraftkabler til utlandet utfra våre egne behov og interesser. I denne omgang dreier spørsmålet seg om frihandel med elektrisitet, men vil også framover omfatte også naturgass. Hvorfor kan vi ikke fortsette å styre våre kraftressurser sjøl? Jeg mener vi «skusler bort» et av våre viktigste konkurransefortrinn.

EUs fjerde energipakke etterlater ingen tvil om målet. EU skal styre elektrisiteten og integrere alle tilsluttede land i unionens indre energimarked. Nok en gang blir det spennende å se om våre politikere vil verne om våre naturressurser og bestemme vår egen energipolitikk – slik Island gjør.

Ludvig Bjerke-Narud

reLATERT

Se alle arrangementer

ACER-anken er levert

08. nov. 2019

- NAV-skandalen viser behovet for rettslig prøving av hvordan EØS-regler gjennomføres i Norge, påpekes det i Nei til EUs anke i ACER-søksmålet. Nei til EU mener Oslo tingrett har tatt feil på en rekke punkter da søksmålet ble avvist.

ACER-søksmålet er nødvendig

04. nov. 2019

Det er overraskende at Aftenposten ikke ser noe «klanderverdig» ved at den ene statlige myndigheten ukritisk kopierer den andre. Oslo tingrett har hentet sin begrunnelse fra regjeringsadvokatens disposisjon uten at rettens egne vurderinger kommer tilstrekkelig til syne.

Med euro og RME i stikkontakten

01. nov. 2019

Til tross for normal magasinfylling, fyker strømprisen i været. Velkommen til energiunionen.

Domstolen kopierer staten

21. okt. 2019

Nei til EU ble nektet å saksøke staten for å avgi suverenitet til Acer. Domstolens kjennelse er avskrift fra regjeringsadvokatens notater, mener Nei til EUs advokater.

– Derfor anker vi

18. okt. 2019

Oslo tingrett har avvist Nei til EUs ACER-søksmål, men Nei til EU anker avgjørelsen til lagmannsretten. Vi trenger fortsatt økonomiske bidrag for føre saken videre.

Oslo tingrett avviste ACER-søksmålet, Nei til EU anker

11. okt. 2019

Oslo tingrett har gitt staten medhold i at Nei til EU ikke skal få fremme ACER-søksmålet for domstolene. Nei til EU anker avgjørelsen.

VETT 3-2019: EUs utvikling

01. okt. 2019

Nei til EUs skriftserie VETT nr. 3 2019 gir aktuelle perspektiver på energiunionen, euroen, EU-hæren, klima og brexit.

– Det er anstaltmakeri å avvise ACER-søksmålet

23. sep. 2019

Regjeringsadvokaten mener staten forsvarer demokratiet ved å ville avvise ACER-søksmålet. Nei til EUs advokater mener det tvert imot er udemokratisk å nekte Nei til EU å føre saken for retten.

ACER-søksmålet: – Stor betydning for norsk samfunnsliv

23. sep. 2019

Oslo tingrett behandler i dag statens påstand om å avvise ACER-søksmålet. – Norsk energipolitikk har vært avgjørende for oppbyggingen av velferden vår. For Nei til EU er dette en konkret grunn til å fremme saken, forklarte Kathrine Kleveland i retten.

ACER: Derfor saksøker Nei til EU staten

23. sep. 2019

Staten skaper egne regler om suverenitetsavståelse og vil ikke la domstolen prøve om dette står seg mot Grunnloven. Det er ikke en rettsstat verdig.

Acer-saken i Oslo tingrett 23. september

20. sep. 2019

Acer-saken i Oslo tingrett 23. september kl 9.00. Rettsforhandlingene er i sal 383.

ACER-søksmålet og statsmakten

18. sep. 2019

Staten skaper egne regler om suverenitetsavståelse og vil ikke la domstolen prøve om dette står seg mot Grunnloven. Det er ikke en rettsstat verdig.