Krafta er vår

Ny kamp mot ACER

I vår vedtok ministerrådet EUs fjerde energimarkedspakke. Dette bekrefter ytterligere en gang at energien skal styres enda mer fra EU. ACER som var en del av den tredje energipakke, vil få mer makt. Medlemslandene i EU må implementere den nye energipakka i eget lovverk, og implementeringen vil også komme til behandling i Stortinget p.g.a. vår EØS-avtale.

Debatten gikk høyt i fjor om norsk tilknytning til EUs tredje energimarkedspakke. Motstanden var sterk blant Aps ordførere og fra flere fagforbund i LO. Imidlertid ble energipakka tilslutt vedtatt med støtte fra flertallspartiene AP, H, FRP, V og MDG etter at AP la fram «ufravikelige krav» for tilknytning til ACER. Disse kravene førte bare til et verdiløst brev til EØS-komiteen hvor det ble orientert om forutsetningene.

Island er medlem av EFTA og dermed må energipakka vedtas i det islandske Allting for at den skal være gyldig for de andre EFTA-landene. Dette har ikke skjedd, men Island har jobbet med en felles erklæring med EU. Med denne bakgrunn har Senterpartiet fremmet et forslag om at tilknytningen til ACER tas opp på nytt samt anmodet regjeringen om å forhandle fram en juridisk bindende felleserklæring med EU. På denne måten vil Norge også kunne få på plass en erklæring som står fram for nasjonale interesser.

Saken vedr den tredje energipakke ble vedtatt i Stortinget med simpelt flertall. Mange mener at saken dreier seg om suverenitetsavståelse av norske interesser. Flere juridiske eksperter mener at tilslutningen medfører viktig inngripen i vår styringsrett over vår energipolitikk og våre energiressurser. Derfor burde saken vært behandlet etter paragraf 115 i Grunnloven – dvs overføring av myndighet til internasjonale organer. Dette krever ¾ flertall. Nei til EU har gått til søksmål mot staten pga behandlingen i Stortinget. Spørsmålet om saken skal tas opp til behandling avgjøres i Oslo tingrett i høst.

Norge har forvaltet våre energiressurser sjøl på en god måte i over 100 år. Vi har over lang tid hatt utveksling av kraft innen Norden og Nord-Europa. Vi foretar videre utbygging av kraftkabler til utlandet utfra våre egne behov og interesser. I denne omgang dreier spørsmålet seg om frihandel med elektrisitet, men vil også framover omfatte også naturgass. Hvorfor kan vi ikke fortsette å styre våre kraftressurser sjøl? Jeg mener vi «skusler bort» et av våre viktigste konkurransefortrinn.

EUs fjerde energipakke etterlater ingen tvil om målet. EU skal styre elektrisiteten og integrere alle tilsluttede land i unionens indre energimarked. Nok en gang blir det spennende å se om våre politikere vil verne om våre naturressurser og bestemme vår egen energipolitikk – slik Island gjør.

Ludvig Bjerke-Narud

Stort bilde i toppen: Krafta er vår

reLATERT

Se alle arrangementer

– ACER-saken er prinsipiell

18. jan. 2021

Høyesterett avsluttet i dag rettsforhandlingene i ACER-saken. – Saken er prinsipiell. Det alene er et argument for at søksmålet bør fremmes for domstolene, anførte Nei til EUs advokater. Om noen uker kommer kjennelsen.

Kraftkabler, miljøet og ACER

15. jan. 2021

Vitneforklaringen Høyesterett ikke ville høre: Energipakke 3 og norsk deltagelse i ACER «kan virke i retning av svekket nasjonal kontroll ved forvaltningen av norske kraftressurser», forklarer Anders Skonhoft, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU.

– Nei til EU har behov for å få prøvd ACER-søksmålet nå

14. jan. 2021

Andre dag i Høyesterett: – Det kommer stadig nye energiregler i EØS, og suverenitetsavståelsen skjer stykkevis og delt. Nei til EU har behov for å belyse helheten i denne prosessen, som dette søksmålet legger opp til, prosederte Nei til EUs advokat Bent Endresen.

– Energipakke 3 gjør Norge til en del av EUs energiunion

14. jan. 2021

Vitneforklaringen Høyesterett ikke ville høre: «Direktivene i EUs 3. energipakke gjør Norge (gjennom EØS-avtalen) til en del av den europeiske energiunionen», påpeker Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto. Han legger til: «I praksis betyr dette at mer makt over energinettets utvikling og virkemåte overføres til unionsnivået, på bekostning av nasjonale myndigheter.»

- EU-byråene utfordrer suvereniteten

13. jan. 2021

Høyesterett har startet behandlingen av ACER-saken. – EUs «byråfisering» av forvaltningen av saksområder i EØS-avtalen var ukjent da avtalen ble etablert og har skapt en ny og uklar situasjon i forhold til norsk suverenitet, påpekte Nei til EUs advokat Kjell Brygfjeld i retten.

Mot ny ACER-strid?

13. jan. 2021

Ny rapport fra De Facto om konsekvenser av EUs fjerde energipakke.

Jakten på kvalifisert flertall

11. jan. 2021

Er det mulig å vinne fram mot Regjeringsadvokaten i Høyesterett?

Demningen og bristepunktet

21. des. 2020

Gapet mellom formålet med norsk vannkraftutbygging og EUs energiunion er enormt.

Følger ikke opp forutsetningen for ACER-vedtaket

14. des. 2020

Høringssvar fra Nei til EU om endringer i energiloven.

Nye samkjøringslinjer over grensene

10. des. 2020

For en EU-lokalisert kraftprodusent som argumenterer med at for eksempel Holmenkollåsen egner seg særdeles godt for vindturbiner, grunnet kort distanse til et stort marked, vil Norge ikke så lett slippe unna ACERs misnøye med avslaget, og derpå følgende omgjøring av et norsk avslag.

Se webinaret «Hvem skal styre strømmen» her

10. des. 2020

EUs Energipakke 4 innebærer at energibyrået ACER får enda mer myndighet på bekostning av nasjonal styring. Hva slags myndighet dreier dette seg om? Se webinaret her!

ACER avgjør flaskehalsinntektene  

03. des. 2020

En ny forordning i EUs energipakke 4 struper mulighetene for å redusere nettleia ved hjelp av flaskehalsinntekter. Om det skal være lov i det hele tatt, er det ACER som bestemmer.