Går vi mot en strømkrise i vinter?

Det kan se sånn ut, ut fra fyllingsgraden i vannmagasinene våre. Strømprisen har vært høy i hele sommer. I juni, juli og august ble det produsert 31 terrawattimer, 20% av denne produksjonen ble eksportert, ifølge SSB. For knapt en uke siden ble kabelen North Sea Link til Storbritannia åpnet. Den går ikke for fullt ennå, men med den og den nye kabelen til Tyskland, kan det eksporteres 20% av den totale kraftproduksjonen fra Sør-Norge.

I hele sommer og høst har det vært høye strømpriser, selv nå etter at regnet kom vil nok strømprisene holde seg høye. Selv om markedet «tror» på normalisering, kan det ramme en vanlig husholdning med 2000 kroner i måneden, basert på 20 000 kWh i året.

Hva om vi går en veldig kald vinter i møte, både her i landet og i Europa? Vi vet at eldre personer vil spare på strømmen. Det kan altså skje at folk fryser seg til døde både her i landet og i Europa. Kan vi oppleve rasjonalisering? Kan det bli så ille at strømselskapene får jobben med å foreta «sonevis roterende utkopling»?

Vi hører stadig at det ikke er kablene som er årsaken til de høye strømprisene. Henriette Birkeland, Energiavdelingen i NVE, trekker fram kabelen mellom Norge og Tyskland, som ble satt i drift i 2020, høye brensels- og CO2-priser har bidratt til høyere priser i Sør-Norge.

Vi i Norge er så heldige at vi har utslippsfri vannkraft, men vi importerer avgiftene når vi utveksler strøm fra nabolandene våre. 25 – 30 % av kraftprisen i Sør-Norge kan tilskrives CO2 prisene. Fyllingsgraden har også mye å si for den norske strømprisen. Mindre vann i magasinene gir høy strømpris. Det anslås også at 70% av endringer i tyske priser smitter over på nordiske priser.

RME (Regulerings Myndighet Energi) er «gjøkungen» som skal ha tilhold i NVE. Det er nok de som både tror og hevder at RME skal styre over utenlandskablene, det er ikke riktig. RME skal også styre strømmen innad i Norge. ESA mener at RME skal overvåke mer enn det som fremgår av norsk lov. EØS-tilsynet mener RME skal ha myndighet til å fatte bindende vedtak, gjennomføre undersøkelser m.m. dessuten kreve enhver informasjon fra alle selskap innenfor elektrisitet og strøm. De har altså direkte makt i Norge! Det er faktisk RME som har lagt frem forslaget om omlegging til ny effektbasert nettleie fra nyttår. Hvordan kunne våre politikere som stemte for ACER i Stortinget gjøre det? Det var AP, Høyre, Venstre, MDG og Frp som stemte for ACER. Olje og Energidepartementet må i realiteten bare stemple anbefalingen fra RME! Har vi ikke mista noe på veien da? Jo, vi har mista styringa over krafta vår, helt og holdent.

Hva kan gjøres? Ikke mye er jeg redd. Kanskje kan §112 i EØS-avtalen brukes, den omhandler ekstreme markedsforstyrrelser, men er det nok? Hvis det blir forstyrrelser som også blir vedvarende gjennom vinteren, så kan det skje, men det er jo ikke sikkert.

Alt er usikkert! EU har utarbeidet et vanndirektiv som Norge har skrevet under på. Der forplikter vi oss til å ta vare på det økologiske mangfoldet i kunstige vannreservoarer. Kanskje det er for sent allerede med så nedtappa magasiner. De flerårsmagasinene vi har er beregnet på norske forhold og ikke at vi skal være EUs batteri!  Vi produserer 153 tWh i et godt år og forbruker selv ca 137 tWh. Hvor mange tWh trenger EU? 18-19000 tWh, er et anslag som har vært fremme.                        

Åse Nordnes, leder Sel og Heidal Nei til EU

 

 

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.