Vannkraftverk.

ACER – en trussel mot Norges suverenitet og norske arbeidsplasser

Uttalelse på årsmøte for Østfold Nei til EU, 10. mars 2018 i Råde

Regjeringens ønsker om at Norge skal knytte seg til EUs energibyrå ACER (Agency of Corporation of Energy Regulators) har igjen aktualisert diskusjonen om norsk suverenitet i forhold til EU. Skal det avstås suverenitet må § 115 i Grunnloven tas i bruk, det vil si, for at et vedtak skal være gyldig, kreves tre firedels flertall.

I dag har Norge politisk og nasjonal kontroll over sin elkraftforsyning. NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) er forvaltningsorganet. Energimarkedspakka forandrer dette radikalt. Siden Norge ikke er medlem av EU, foreslår regjeringen en modell hvor et vedtak i ACER stiles til EFTAs overvåkingsorgan ESA, og der ESA sender ACERs vedtak ordrett til en nyopprettet reguleringsmyndighet for energi , RME, som skal være uavhengig av norske myndigheter. Forslaget går altså ut på at den nasjonale kontrollen forsvinner.

Om ikke § 115 skal tas i bruk i denne sak, når vil det da være aktuelt?

Fremtredende jurister, som Hans Petter Graver og Eivind Smith, støtter kravet om at § 115 skal tas i bruk.

At Justisdepartementets lovavdeling har kommet til et annet resultat er kanskje ikke så overraskende.

Bestemmelsene om den påtenkte energiunion blir gitt som direktiver og forordninger. Direktiver kan tillempes i det enkelte land, i motsetning til forordning som må innføres ord for ord. I tillegg vil det bli en dynamisk forordning, slik at også fremtidige endringer vil måtte aksepteres.

Om private aktører får anledning til å installere kabler til land i EU, slik som Regjeringen har stilt seg positiv til, vil vi måtte forvente en prisharmonisering, ikke at de andre land vil få like billig strøm som Norge, men at Norge vil få langt dyrere strøm.

Avgivelse av suverenitet er ikke bare tomme ord, det får direkte konsekvenser for norsk hverdag. Ikke bare vil det få konsekvenser for privathusholdninger, det vil bli fatalt for den kraftkrevende industri i Høyanger, Sauda, Årdal og Sunndal m.fl.

I Østfold vil det bl.a. få konsekvenser for Borregaard og Saugbrugs. Hovedtillitsvalgt på Saugbrugs, Paul Kristiansen, uttalte på et møte i Halden for kort tid siden at en tilslutning til ACER klart var i strid med Grunnloven, og at bare en liten prisøkning på elektrisk kraft ville bety kroken på døra for Saugbrugs.

Si Nei til ACER

Stort bilde i toppen: Vannkraftverk. (© Statkraft)

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs byråer og EØS-avtalen 

19. jan. 2021

Fremveksten av en EU-forvaltning innebærer overføring av myndighet til å utøve domstolskontroll og politisk kontroll med forvaltningen.  

– ACER-saken er prinsipiell

18. jan. 2021

Høyesterett avsluttet i dag rettsforhandlingene i ACER-saken. – Saken er prinsipiell. Det alene er et argument for at søksmålet bør fremmes for domstolene, anførte Nei til EUs advokater. Om noen uker kommer kjennelsen.

Kraftkabler, miljøet og ACER

15. jan. 2021

Vitneforklaringen Høyesterett ikke ville høre: Energipakke 3 og norsk deltagelse i ACER «kan virke i retning av svekket nasjonal kontroll ved forvaltningen av norske kraftressurser», forklarer Anders Skonhoft, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU.

Se opptak av ACER-saken i Høyesterett

15. jan. 2021

Nei til EU sendte hele rettssaken direkte fra Høyesterett. Her kan du se opptakene fra hele rettsaken.

– Nei til EU har behov for å få prøvd ACER-søksmålet nå

14. jan. 2021

Andre dag i Høyesterett: – Det kommer stadig nye energiregler i EØS, og suverenitetsavståelsen skjer stykkevis og delt. Nei til EU har behov for å belyse helheten i denne prosessen, som dette søksmålet legger opp til, prosederte Nei til EUs advokat Bent Endresen.

– Energipakke 3 gjør Norge til en del av EUs energiunion

14. jan. 2021

Vitneforklaringen Høyesterett ikke ville høre: «Direktivene i EUs 3. energipakke gjør Norge (gjennom EØS-avtalen) til en del av den europeiske energiunionen», påpeker Roar Eilertsen, daglig leder i De Facto. Han legger til: «I praksis betyr dette at mer makt over energinettets utvikling og virkemåte overføres til unionsnivået, på bekostning av nasjonale myndigheter.»

- EU-byråene utfordrer suvereniteten

13. jan. 2021

Høyesterett har startet behandlingen av ACER-saken. – EUs «byråfisering» av forvaltningen av saksområder i EØS-avtalen var ukjent da avtalen ble etablert og har skapt en ny og uklar situasjon i forhold til norsk suverenitet, påpekte Nei til EUs advokat Kjell Brygfjeld i retten.

Mot ny ACER-strid?

13. jan. 2021

Ny rapport fra De Facto om konsekvenser av EUs fjerde energipakke.

Jakten på kvalifisert flertall

11. jan. 2021

Er det mulig å vinne fram mot Regjeringsadvokaten i Høyesterett?

Hva med suvereniteten?

04. jan. 2021

Det var – og er – stor strid om EUs energipakke 3 kunne vedtas av Stortinget med alminnelig flertall. Behandlingen av Energipakke 4 kan bli like omstridt.

Demningen og bristepunktet

21. des. 2020

Gapet mellom formålet med norsk vannkraftutbygging og EUs energiunion er enormt.

Følger ikke opp forutsetningen for ACER-vedtaket

14. des. 2020

Høringssvar fra Nei til EU om endringer i energiloven.