Fra EU-kommisjonens interaktive kart over PCI-prosjekter for elektrisitet.

Faktisk.no og utenlandskablene

Faktasjekkerne overser at ACERs forlengede arm i Norge, Reguleringsmyndigheten for Energi (RME), skal overvåke at Norge følger EUs nettplan. Og den fordrer flere nye utenlandsforbindelser.

Faktisk.no går ut mot Senterpartiets Sanda Borch som sa at ACER kan kreve utenlandskabler. Sannhetsvitner er professor Henrik Bjørneby og en ACER-direktør. Begge slår fast at ACER ikke kan pålegge Norge utbygging av infrastruktur.   

Sandra Borch vet sjølsagt at det er NVE og ikke ACER som gir eller avslår konsesjon for utenlandskabler. Hun begrunner uttalelsen med at målsettingen med EUs indre energimarked er at strømmen skal flyte dit prisen er høyest uten nasjonale barrierer. Dette er umulig uten flere utenlandskabler. Da har EU enten makt til å pålegge det i dag eller så vil de skaffe seg det. Tar Borch feil? 

Har EU makt i dag når det gjelder utenlandskabler? 

La oss si at NVE avslår konsesjonssøknaden for NorthConnect-kabelen til Skottland. NorthConnect står på EUs nettutviklingsplan som et prioritert prosjekt, et PCI-prosjekt. Norge har forpliktet seg til å følge opp EUs nettutviklingsplan og spesielt PCI-prosjekt. ACERs forlengede arm i Norge, Reguleringsmyndighet for Energi (RME), skal overvåke at Norge følger EUs nettplan. RME rapporterer til ACER som igjen går til EU-kommisjonen. 

Hva er det som hindrer EØS-tilsynet ESA å bringe Norge inn for EFTA-domstolen for traktatbrudd? 

Får EU og ACER mer makt når det gjelder utenlandskabler? 

Snart kommer Energipakke 4 til Norge. Den er allerede vedtatt i EU. Her får EU og ACER nye verktøy for å presse Norge uten å bringe Norge inn for domstolen. ACER skal lage en kost-nytte modell som skal legges til grunn for konsesjonsbehandlinga. Hvem er det egentlig som bestemmer? Den som fatter vedtaket eller den som lager spillereglene et vedtak skal følge?  

For eksempel forslag til revidert infrastrukturforordning som er til behandling i EU: 

  • Etter artikkel 3 i revidert infrastrukturforordning skal PCI-prosjekt ha høyest mulig prioritering i Statnetts nettutviklingsplan som EU krever hvert andre år. 

  • Artikkel 6 gir EU-kommisjonen rett til å oppnevne en megler som skal sørge for at PCI-prosjekt som støter på problemer kommer i siget igjen.  

  • Etter artikkel 8 plikter Norge å oppnevne en myndighet med oppgave å lette og koordinere konsesjonsprosessen for PCI-prosjekt.  

Dette er som en krabbeteine. Faktisk.no kan formelt hevde at kom krabben inn, så er det også mulig å komme ut. Men det hjelper ikke krabben.

Stort bilde i toppen: Fra EU-kommisjonens interaktive kart over PCI-prosjekter for elektrisitet. (EU)

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av EUs energiunion!

06. juni 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

EU-sak mot Danmark om fornybardirektivet

05. juni 2025

EU-kommisjonen setter makt bak fornybardirektivets tidsfrister og andre krav for raskere behandling av kraftutbygging. Nå har kommisjonen åpnet sak også mot Danmark.

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.