50 fagforeningsfaner og hundrevis av tillitsvalgte med klar beskjed foran Stortinget 9. mars: Ingen konsesjon til Skottlandskabelen!

Følger ikke opp forutsetningen for ACER-vedtaket

Høringssvar fra Nei til EU om endringer i energiloven.

Vi viser til utlyst høring om endringer i energiloven § 4-2 (utenlandsforbindelser), med frist 7. desember. Nei til EU har følgende merknader.

Ny energilov skal sikre at bare Statnett kan eie utenlandskabler. Likevel foreslås det at det ikke skal gjelde NorthConnect, den privateide og omstridde kabelen fra Sima i Rogaland til Skottland. Hvordan er det mulig når bakgrunnen for hele forslaget var å stanse akkurat denne kabelen?

Da energimarkedspakke 3 (EP3) ble behandlet i Stortinget var det helt avgjørende for å få flertall at bare Statnett skulle kunne eie og drifte utenlandskabler. Det ble inngått en avtale mellom AP, MDG og regjeringspartiene som inneholdt dette. Senere har Stortinget to ganger vedtatt en anmodning om å endre energiloven for å sikre dette. Den privateide NorthConnect skulle ikke få konsesjon.

Med foreslått endring kan fortsatt NorthConnect få konsesjon sjøl om den er privateid. Dette fordi forslaget er at endringen bare innføres for nye konsesjonssøknader etter 1.1.2020 og NorthConnect søkte i 2017.  Etter Nei Til EUs mening er dermed ikke intensjonen bak det forlik som ga flertall for tilslutning til EP3 og EUs energibyrå oppfylt. Dersom NorthConnect får konsesjon, er grunnlaget bak forliket i Stortinget borte.

Formelt er det departementet gjennom NVE som gir eller avslår konsesjon. Men så lenge NorthConnect står på EUs nettutviklingsplan (og er et prioritert PCI-prosjekt) har Norge forpliktet seg til å følge opp prosjektet.

Og enda mer forpliktet blir Norge når EUs infrastrukturforordning innføres i EØS-avtalen. 

  • PCI-prosjekt skal etter artikkel 7 at ha høyeste prioritet også i nasjonale nettutviklingsplaner og i konsesjonsbehandling,
  • For PCI-prosjekt skal det etter artikkel 10 ikke gå mer enn 18 måneder fra konsesjonssøknaden er innlevert til den er behandlet. Det kan forlenges med 9 måneder, men da trengs gode grunner.
  • Grunnlaget for å si ja eller nei til konsesjon er samfunnsmessig lønnsomhet. Etter artikkel11 skal harmoniserte regler lages av EUs nettselskap ENTSO, godkjennes av ACER og EU-kommisjonen.
  • Støter et PCI-prosjekt på problemer skal det etter artikkel 6 oppnevnes europeiske koordinatorer.
  • Det skal oppnevnes en nasjonal kompetent myndighet som skal ha ansvaret for å legge til rette for og koordinere behandlingen av PCI-prosjekt.

Innføres revidert elektrisitetsdirektiv (del av energimarkedspakke 4) i norsk lov, så legges det et ytterligere press på Norge for å følge EUs nettutviklingsplan som det skal være vanskelig å stå imot.

Det reviderte elektrisitetsdirektivet sier:

  • Etter artikkel 52 skal Statnett hvert andre år sende over til RME en tiårig nettutviklingsplan med tidsramme for alle prosjekt. Vektlegges skal («fully take in account») EUs nettverksplaner og planer for regionale nett.
  • RME skal etter §51.5 passe på at planen er i overensstemmelse med EUs tiårige nettutviklingsplan. Om det er noen som helst tvil om at den er fulgt skal det rapporteres til ACER. RME kan kreve at Statnetts plan blir endret.
  • Dersom Statnett ikke gjennomfører en investering som står på Statnetts 10 årsplan 3 år i trekk, overtar RME styringen. Da får Statnett etter 51.7 følgende valg: Gjennomføre investeringen, sørge for at andre kan ta investeringen, eller kreve en kapitalutvidelse med deltakelse av andre investorer.

Har først investeringen kommet inn i planen, så er det EU som bestemmer. Og alle kostnader skal dekkes over nettleia.

PCI-prosjekt er vanskelig å stanse i dag og vil bli enda vanskeligere å stanse i nær framtid. Og skulle Norge stå imot så er det EFTA-domstolen som avgjør om det er et traktatbrudd fra Norges side.

Høringsnotatet viser til at det i fortalen til Infrastrukturforordningen (som foreløpig ikke er en del av EØS-avtalen) står at det er opp til medlemslandene å godkjenne eller få fjernet prosjekt fra PCI-lista.

19.9.2013 skrev Norge brev til EU der de ba om at NorthConnect ble fjernet fra PCI-lista.  På den tida sa norsk lov at bare Statnett kunne eie og drifte utenlandskabler. Svaret var at jo det var opp til hvert enkelt land å bestemme. Men artikkel 172 handler om prosjektet. Ikke hvem som eier det. Svarte Catharina Sikow-Magny på vegne av EU-kommisjonens Energidirektorat. Og NorthConnect ble stående på lista.

Stort bilde i toppen: 50 fagforeningsfaner og hundrevis av tillitsvalgte med klar beskjed foran Stortinget 9. mars: Ingen konsesjon til Skottlandskabelen! (Nei til EU | JRS)

reLATERT

Se alle arrangementer

Vilkårene for kraftmarkedet dramatisk endret

23. des. 2024

Nei til EU sier nei til ny Danmarkskabel når Skagerrak 1 og 2 når sin tekniske levealder.

Flau bris med høy pris

16. des. 2024

Skyhøye strømpriser skyldes ikke bare vindstille i Tyskland, det er et kraftmarked som har kortsluttet.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!  

12. des. 2024

Igjen går strømprisen løpsk. I dag blir strømmen det dyreste den har vært siden 2009, med en makspris på 13,17 kroner i Sør- og Sørvest-Norge. Det er på tide å ta tilbake kontrollen over krafta!  

Tid for handling: Ta tilbake kontroll på krafta

02. des. 2024

Vi ønsker å reise full oppmerksomhet om forvaltningen av kraftressursene og norsk kraftpolitikk inn mot stortingsvalget 2025 under parolen ‘Krafta er vår – ta tilbake demokratisk kontroll over strømprisene’.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.

Er SV fremdeles mot EØS?

30. okt. 2024

Det foreslåtte standpunktet er politisk krevende og pedagogisk uholdbart. Hvis målet er å å få også EØS-skeptikernes og -tvilernes stemme ved stortingsvalget 2025.

Fornybardirektivet på 1-2-3

24. okt. 2024

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Se videoen med Morten Harper her!

Brev fra Brussel

14. okt. 2024

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

560 underskrifter på 24 timer

24. sep. 2024

Det manglet ikke på engasjement da Telemark Nei til EU sto på stand under Dyrsku’n og samlet inn underskrifter for veto mot Fornybardirektivet.