Innspill til EØS-utvalget

- EØS-avtalen har hatt betydelige konsekvenser for norsk energipolitikk, skriver Nei til EU i et innspill sendt til det regjeringsoppnevnte EØS-utvalget.

Nei til EU har 2. februar sendt følgende innspill til det regjeringsoppnevnte EØS-utvalget. Nei til EUs styre har også nedsatt et eget EØS-utvalg som skal utrede ulike sider ved EØS-avtalen og alternative handelsavtaler.

Innspill til EØS-utvalget

Vi viser til invitasjon på EØS-utvalgets nettsider (www.eos-utredningen.no) om å gi innspill til utredningen. Nei til EU har med stor interesse lest utvalgets mandat.

I behandlingen av handlingsrommet i EØS-samarbeidet og hvordan dette kan utnyttes bedre, anser vi det naturlig at utvalget også vurderer om avtalen har endret seg på tvers av forutsetninger fra norsk side da avtalen ble inngått og behandlet av Stortinget i 1992. Særlig EUs utvikling av overnasjonale byråer og norsk tilknytning til disse gjennom EØS-avtalen bryter etter Nei til EUs vurdering både med forutsetninger om at avtalepartenes interne beslutningsprosess ikke skulle endres i St.prp. nr. 100 (1991-92) og avtalens grunnleggende to-pilarsystem. Dette temaet behandles i Nei til EUs skriftserie Vett nr. 1 2018 EØS setter suvereniteten i spill samt i Hans Petter Gravers betenkning Grunnlovens § 115 og ACER-saken (2018), som begge er vedlagt (pdf).

EØS-avtalen har hatt betydelige konsekvenser for norsk energipolitikk. Lisboatraktaten i 2009 ga EU en traktathjemmel for en felles energipolitikk, med sammenkobling av europeiske strømnett som et sentralt formål. EUs tredje energimarkedspakke operasjonaliserte dette med pålegg om ikke å begrense strømflyten, politisk uavhengige reguleringsmyndigheter i landene (som «norske» RME) og opprettelsen av energibyrået ACER. EU-kommisjonen fulgte opp med en melding om energiunionen i 2015, der energi omtales som en femte frihet i det indre markedet. Kommisjonens ambisjon for Norge er tydelig nok: «EU vil fortsette å integrere Norge fullt ut i unionens indre energipolitikk.» Meldingen la grunnlaget for fjerde energimarkedspakke («ren energi»-pakken), som ytterligere snevrer inn handlingsrommet for nasjonale reguleringer og styrker ACERs håndhevingsapparat. Konsekvenser av tilkoblingen til EUs energiunion er behandlet i Vett-heftene nr. 3 2020 Skal EU styre strømmen? og nr. 2 2017 Kampen om kraften, som også er vedlagt.

Sosial dumping har blitt et økende problem i norsk arbeidsliv på 2000-tallet. Nei til EU mener EØS-avtalens frie bevegelse og konkurranseregler begrenser mulighetene for nasjonal kontroll og et ryddig arbeidsliv – fra bemanningsbransjen til kabotasje og taxi. Seriøsitetsmodellene for offentlige anskaffelser blir også utfordret av EØS-regelverket. Selv der man har godt lovverk og tariffavtaler blir disse ofte ikke håndhevet som følge av konkurransesituasjonen både mellom bedrifter og mellom arbeidere fra hele EØS-området.  Vett nr. 1 2022 reiser spørsmålet Kan arbeidslivet reddes ut av EØS-fella? og Vett nr. 2 2018 omhandler Arbeidsliv for kvinner i Norge og EU. Heftene er vedlagt.

Videre vil vi peke på en del andre publikasjoner som burde være relevant for utvalget:

Vett 3 2022: Historier om handel – nedlasting: https://neitileu.no/aktuelt/vett-3-2022-historier-om-handel

Vett 3 2021: Alternativer til EØS-avtalen – https://neitileu.no/aktuelt/vett-3-2021-alternativer-til-eos-avtalen

Vett 2 2021: EUs nye landbrukspolitikk og handelen med landbruksvarer – https://neitileu.no/aktuelt/vett-2-2021-eus-nye-landbrukspolitikk-og-handelen-med-landbruksvarer

Vett 1 2021: Hvilken transport trenger vi? – https://neitileu.no/aktuelt/vett-1-2021-hvilken-transport-trenger-vi

EUs klimapolitikk og konsekvensene den har for Norge, rapport 2020 – https://neitileu.no/aktuelt/eus-klimapolitikk-og-konsekvensene-den-har-for-norge

Norge, EØS og alternative tilknytningsformer, rapport fra Menon Economics på oppdrag fra Nei til EU, 2019 – https://neitileu.no/aktuelt/MENON

Norge og EØS: Handelsmønstere og rammer for samhandel i EØS-avtalen, Menon Economics på oppdrag fra Nei til EU, 2013 – https://www.menon.no/publication/norges-og-eos-handelsmonstere-og-rammer-for-for-samhandel-i-eos-avtalen/

Etter brexit. Utvikling i økonomi, handel og arbeidsinnvandring etter brexit, rapport fra De Facto på oppdrag fra Nei til EU, 2022 – https://www.de-facto.no/2022/01/21/etter-brexit-2/

Eksport og eksportmuligheter utenfor EU, rapport fra De Facto på oppdrag fra Nei til EU, 2021 – https://www.de-facto.no/2022/01/06/eksport-og-eksportmuligheter-utenfor-eu/

25 år med EØS – Konsekvenser for arbeidsliv og samfunn – https://neitileu.no/aktuelt/eos-meldingen-25-ar-med-eos

25 år med EØS del 2 – EØS-avtalens prinsipper og institusjoner. Konsekvenser for økonomi, fiskeri, distriktspolitikk, samferdsel, miljø, helse og mattrygghet – https://neitileu.no/aktuelt/eos-meldingen-del-2-25-ar-med-eos

Ta kontakt om utvalget ønsker en eller flere av publikasjonene i papirutgave. For spørsmål eller andre henvendelser knyttet til dette innspillet kan dere kontakte Morten Harper på epost morten.harper@neitileu.no eller tlf. 92428804.

Med vennlig hilsen

Einar Frogner, leder i Nei til EU    
Morten Harper, utredningsleder

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Nei til EU krever veto mot de nye energidirektivene

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.