Innspill til EØS-utvalget

- EØS-avtalen har hatt betydelige konsekvenser for norsk energipolitikk, skriver Nei til EU i et innspill sendt til det regjeringsoppnevnte EØS-utvalget.

Nei til EU har 2. februar sendt følgende innspill til det regjeringsoppnevnte EØS-utvalget. Nei til EUs styre har også nedsatt et eget EØS-utvalg som skal utrede ulike sider ved EØS-avtalen og alternative handelsavtaler.

Innspill til EØS-utvalget

Vi viser til invitasjon på EØS-utvalgets nettsider (www.eos-utredningen.no) om å gi innspill til utredningen. Nei til EU har med stor interesse lest utvalgets mandat.

I behandlingen av handlingsrommet i EØS-samarbeidet og hvordan dette kan utnyttes bedre, anser vi det naturlig at utvalget også vurderer om avtalen har endret seg på tvers av forutsetninger fra norsk side da avtalen ble inngått og behandlet av Stortinget i 1992. Særlig EUs utvikling av overnasjonale byråer og norsk tilknytning til disse gjennom EØS-avtalen bryter etter Nei til EUs vurdering både med forutsetninger om at avtalepartenes interne beslutningsprosess ikke skulle endres i St.prp. nr. 100 (1991-92) og avtalens grunnleggende to-pilarsystem. Dette temaet behandles i Nei til EUs skriftserie Vett nr. 1 2018 EØS setter suvereniteten i spill samt i Hans Petter Gravers betenkning Grunnlovens § 115 og ACER-saken (2018), som begge er vedlagt (pdf).

EØS-avtalen har hatt betydelige konsekvenser for norsk energipolitikk. Lisboatraktaten i 2009 ga EU en traktathjemmel for en felles energipolitikk, med sammenkobling av europeiske strømnett som et sentralt formål. EUs tredje energimarkedspakke operasjonaliserte dette med pålegg om ikke å begrense strømflyten, politisk uavhengige reguleringsmyndigheter i landene (som «norske» RME) og opprettelsen av energibyrået ACER. EU-kommisjonen fulgte opp med en melding om energiunionen i 2015, der energi omtales som en femte frihet i det indre markedet. Kommisjonens ambisjon for Norge er tydelig nok: «EU vil fortsette å integrere Norge fullt ut i unionens indre energipolitikk.» Meldingen la grunnlaget for fjerde energimarkedspakke («ren energi»-pakken), som ytterligere snevrer inn handlingsrommet for nasjonale reguleringer og styrker ACERs håndhevingsapparat. Konsekvenser av tilkoblingen til EUs energiunion er behandlet i Vett-heftene nr. 3 2020 Skal EU styre strømmen? og nr. 2 2017 Kampen om kraften, som også er vedlagt.

Sosial dumping har blitt et økende problem i norsk arbeidsliv på 2000-tallet. Nei til EU mener EØS-avtalens frie bevegelse og konkurranseregler begrenser mulighetene for nasjonal kontroll og et ryddig arbeidsliv – fra bemanningsbransjen til kabotasje og taxi. Seriøsitetsmodellene for offentlige anskaffelser blir også utfordret av EØS-regelverket. Selv der man har godt lovverk og tariffavtaler blir disse ofte ikke håndhevet som følge av konkurransesituasjonen både mellom bedrifter og mellom arbeidere fra hele EØS-området.  Vett nr. 1 2022 reiser spørsmålet Kan arbeidslivet reddes ut av EØS-fella? og Vett nr. 2 2018 omhandler Arbeidsliv for kvinner i Norge og EU. Heftene er vedlagt.

Videre vil vi peke på en del andre publikasjoner som burde være relevant for utvalget:

Vett 3 2022: Historier om handel – nedlasting: https://neitileu.no/aktuelt/vett-3-2022-historier-om-handel

Vett 3 2021: Alternativer til EØS-avtalen – https://neitileu.no/aktuelt/vett-3-2021-alternativer-til-eos-avtalen

Vett 2 2021: EUs nye landbrukspolitikk og handelen med landbruksvarer – https://neitileu.no/aktuelt/vett-2-2021-eus-nye-landbrukspolitikk-og-handelen-med-landbruksvarer

Vett 1 2021: Hvilken transport trenger vi? – https://neitileu.no/aktuelt/vett-1-2021-hvilken-transport-trenger-vi

EUs klimapolitikk og konsekvensene den har for Norge, rapport 2020 – https://neitileu.no/aktuelt/eus-klimapolitikk-og-konsekvensene-den-har-for-norge

Norge, EØS og alternative tilknytningsformer, rapport fra Menon Economics på oppdrag fra Nei til EU, 2019 – https://neitileu.no/aktuelt/MENON

Norge og EØS: Handelsmønstere og rammer for samhandel i EØS-avtalen, Menon Economics på oppdrag fra Nei til EU, 2013 – https://www.menon.no/publication/norges-og-eos-handelsmonstere-og-rammer-for-for-samhandel-i-eos-avtalen/

Etter brexit. Utvikling i økonomi, handel og arbeidsinnvandring etter brexit, rapport fra De Facto på oppdrag fra Nei til EU, 2022 – https://www.de-facto.no/2022/01/21/etter-brexit-2/

Eksport og eksportmuligheter utenfor EU, rapport fra De Facto på oppdrag fra Nei til EU, 2021 – https://www.de-facto.no/2022/01/06/eksport-og-eksportmuligheter-utenfor-eu/

25 år med EØS – Konsekvenser for arbeidsliv og samfunn – https://neitileu.no/aktuelt/eos-meldingen-25-ar-med-eos

25 år med EØS del 2 – EØS-avtalens prinsipper og institusjoner. Konsekvenser for økonomi, fiskeri, distriktspolitikk, samferdsel, miljø, helse og mattrygghet – https://neitileu.no/aktuelt/eos-meldingen-del-2-25-ar-med-eos

Ta kontakt om utvalget ønsker en eller flere av publikasjonene i papirutgave. For spørsmål eller andre henvendelser knyttet til dette innspillet kan dere kontakte Morten Harper på epost morten.harper@neitileu.no eller tlf. 92428804.

Med vennlig hilsen

Einar Frogner, leder i Nei til EU    
Morten Harper, utredningsleder

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.