Innspill til EØS-utvalget

- EØS-avtalen har hatt betydelige konsekvenser for norsk energipolitikk, skriver Nei til EU i et innspill sendt til det regjeringsoppnevnte EØS-utvalget.

Nei til EU har 2. februar sendt følgende innspill til det regjeringsoppnevnte EØS-utvalget. Nei til EUs styre har også nedsatt et eget EØS-utvalg som skal utrede ulike sider ved EØS-avtalen og alternative handelsavtaler.

Innspill til EØS-utvalget

Vi viser til invitasjon på EØS-utvalgets nettsider (www.eos-utredningen.no) om å gi innspill til utredningen. Nei til EU har med stor interesse lest utvalgets mandat.

I behandlingen av handlingsrommet i EØS-samarbeidet og hvordan dette kan utnyttes bedre, anser vi det naturlig at utvalget også vurderer om avtalen har endret seg på tvers av forutsetninger fra norsk side da avtalen ble inngått og behandlet av Stortinget i 1992. Særlig EUs utvikling av overnasjonale byråer og norsk tilknytning til disse gjennom EØS-avtalen bryter etter Nei til EUs vurdering både med forutsetninger om at avtalepartenes interne beslutningsprosess ikke skulle endres i St.prp. nr. 100 (1991-92) og avtalens grunnleggende to-pilarsystem. Dette temaet behandles i Nei til EUs skriftserie Vett nr. 1 2018 EØS setter suvereniteten i spill samt i Hans Petter Gravers betenkning Grunnlovens § 115 og ACER-saken (2018), som begge er vedlagt (pdf).

EØS-avtalen har hatt betydelige konsekvenser for norsk energipolitikk. Lisboatraktaten i 2009 ga EU en traktathjemmel for en felles energipolitikk, med sammenkobling av europeiske strømnett som et sentralt formål. EUs tredje energimarkedspakke operasjonaliserte dette med pålegg om ikke å begrense strømflyten, politisk uavhengige reguleringsmyndigheter i landene (som «norske» RME) og opprettelsen av energibyrået ACER. EU-kommisjonen fulgte opp med en melding om energiunionen i 2015, der energi omtales som en femte frihet i det indre markedet. Kommisjonens ambisjon for Norge er tydelig nok: «EU vil fortsette å integrere Norge fullt ut i unionens indre energipolitikk.» Meldingen la grunnlaget for fjerde energimarkedspakke («ren energi»-pakken), som ytterligere snevrer inn handlingsrommet for nasjonale reguleringer og styrker ACERs håndhevingsapparat. Konsekvenser av tilkoblingen til EUs energiunion er behandlet i Vett-heftene nr. 3 2020 Skal EU styre strømmen? og nr. 2 2017 Kampen om kraften, som også er vedlagt.

Sosial dumping har blitt et økende problem i norsk arbeidsliv på 2000-tallet. Nei til EU mener EØS-avtalens frie bevegelse og konkurranseregler begrenser mulighetene for nasjonal kontroll og et ryddig arbeidsliv – fra bemanningsbransjen til kabotasje og taxi. Seriøsitetsmodellene for offentlige anskaffelser blir også utfordret av EØS-regelverket. Selv der man har godt lovverk og tariffavtaler blir disse ofte ikke håndhevet som følge av konkurransesituasjonen både mellom bedrifter og mellom arbeidere fra hele EØS-området.  Vett nr. 1 2022 reiser spørsmålet Kan arbeidslivet reddes ut av EØS-fella? og Vett nr. 2 2018 omhandler Arbeidsliv for kvinner i Norge og EU. Heftene er vedlagt.

Videre vil vi peke på en del andre publikasjoner som burde være relevant for utvalget:

Vett 3 2022: Historier om handel – nedlasting: https://neitileu.no/aktuelt/vett-3-2022-historier-om-handel

Vett 3 2021: Alternativer til EØS-avtalen – https://neitileu.no/aktuelt/vett-3-2021-alternativer-til-eos-avtalen

Vett 2 2021: EUs nye landbrukspolitikk og handelen med landbruksvarer – https://neitileu.no/aktuelt/vett-2-2021-eus-nye-landbrukspolitikk-og-handelen-med-landbruksvarer

Vett 1 2021: Hvilken transport trenger vi? – https://neitileu.no/aktuelt/vett-1-2021-hvilken-transport-trenger-vi

EUs klimapolitikk og konsekvensene den har for Norge, rapport 2020 – https://neitileu.no/aktuelt/eus-klimapolitikk-og-konsekvensene-den-har-for-norge

Norge, EØS og alternative tilknytningsformer, rapport fra Menon Economics på oppdrag fra Nei til EU, 2019 – https://neitileu.no/aktuelt/MENON

Norge og EØS: Handelsmønstere og rammer for samhandel i EØS-avtalen, Menon Economics på oppdrag fra Nei til EU, 2013 – https://www.menon.no/publication/norges-og-eos-handelsmonstere-og-rammer-for-for-samhandel-i-eos-avtalen/

Etter brexit. Utvikling i økonomi, handel og arbeidsinnvandring etter brexit, rapport fra De Facto på oppdrag fra Nei til EU, 2022 – https://www.de-facto.no/2022/01/21/etter-brexit-2/

Eksport og eksportmuligheter utenfor EU, rapport fra De Facto på oppdrag fra Nei til EU, 2021 – https://www.de-facto.no/2022/01/06/eksport-og-eksportmuligheter-utenfor-eu/

25 år med EØS – Konsekvenser for arbeidsliv og samfunn – https://neitileu.no/aktuelt/eos-meldingen-25-ar-med-eos

25 år med EØS del 2 – EØS-avtalens prinsipper og institusjoner. Konsekvenser for økonomi, fiskeri, distriktspolitikk, samferdsel, miljø, helse og mattrygghet – https://neitileu.no/aktuelt/eos-meldingen-del-2-25-ar-med-eos

Ta kontakt om utvalget ønsker en eller flere av publikasjonene i papirutgave. For spørsmål eller andre henvendelser knyttet til dette innspillet kan dere kontakte Morten Harper på epost morten.harper@neitileu.no eller tlf. 92428804.

Med vennlig hilsen

Einar Frogner, leder i Nei til EU    
Morten Harper, utredningsleder

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Stortinget gir EU mer makt over norsk arbeidslivspolitikk

07. mai 2025

Stortinget har godkjent innlemmelsen av EUs arbeidsstyresmakt ELA i Norge. ELA har en omfattende og til dels uklar rolle i å bekjempe arbeidslivskriminalitet i EUs indre marked som er problematisk.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.