Bom for jernbanepakka. Illustrasjonsfoto fra Unsplash.com

Jernbanepakka til Høyesterett

Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven.

Dette er en stor og viktig delseier i kampen mot EUs fjerde jernbanepakke, en kamp som har pågått i nærmere tre år. Motstanden har ført til at Stortingets behandling av pakka er utsatt flere ganger. 

Etter at KrF og samferdselsminister Knut Arild Hareide la vekk sin tidligere motstand mot å overføre mer makt til EU og EU-byråer, var det Fremskrittspartiet som til slutt ble tungen på vektskåla. Partiet befant seg i ei vanskelig klemme, ettersom det var deres egen samferdselsminister som la fram det første høringsnotatet med mål om å innføre jernbanepakka. Samtidig har Frp blitt et tydeligere nei-parti, og en meningsmåling viste en overveldende motstand mot innføring av jernbanepakka blant Fremskrittspartiets egne velgere. 

Redningsplanken for Frp ble forslaget fra SV om å be Høyesterett avgi en juridisk betenkning om lovligheten i forslaget, noe Stortinget har anledning til etter Grunnloven § 83. Det er unikt at dette skjer, siden paragrafen ikke har vært brukt siden 1945. SV og partiets transportpolitiske talsmann Arne Nævra fortjener en ekstra fjær i hatten for dette initiativet.  

Nå kan Høyesterett få to brennbare EØS-saker til vurdering

Nå kan dermed Høyesterett få to brennbare EØS-saker til vurdering: Jernbanepakka og Nei til EUs søksmål i ACER-saken. Hvorvidt den siste kommer opp til realitetsbehandling, blir avgjort straks over nyttår. 

Selv om både Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet stiller seg bak forslaget fra SV, er det grunn til å tro at det er indre uro i begge partier. Uansett hva Høyesterett kommer fram til, vil diskusjonen om EØS-avtalen blusse opp og hele avtalen kan «komme i spill», som det heter. Noen kommentatorer mener allerede at vi kan stå foran den tredje EU-kampen

Det gir spennende perspektiver og viser samtidig behovet for et sterkt Nei til EU i tida framover. Vi er ubeskjedne nok til å hevde at Nei til EUs langvarige informasjonsarbeid og aktivitet mot EUs fjerde jernbanepakke har medvirka til denne foreløpige seieren. I frontlinja har Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund stått, som ved den politiske streiken de gjennomførte høsten 2019. Et tett samarbeid med fagbevegelsen, jurister, opposisjonspartiene på Stortinget, kombinert med møter, debatt og aktivisme, har gitt resultater. 

Fordi vi har vært mange og stått sammen. Og fordi vi uansett motgang underveis, aldri gir opp! 

Stort bilde i toppen: Bom for jernbanepakka. Illustrasjonsfoto fra Unsplash.com

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.