Foto: Morten Harper.

Når naturen taper

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.

Fredrick Mortvedt fra Europabevegelsen liker i et innlegg 12. juli dårlig min påpekning av at miljøargumentene mot EU-medlemskap er styrket siden folkeavstemningen i 1994 (29. juni).

Mortvedt viser til loven om naturrestaurering, som nylig ble vedtatt i EU, men for den som er opptatt av naturmangfold har dette blitt et sørgelig utvannet regelverk. Loven har subjektive mål og forbehold, og den oppfyller ikke EUs internasjonale forpliktelser. Naturavtalen i Montreal fra 2022, som både Norge og EU har underskrevet, sier at vi innen 2030 skal verne 30 prosent av hav- og landområder og restaurere 30 prosent av ødelagt natur. EUs nye naturlov setter et svakere mål om å restaurere 20 prosent innen 2030, og loven som er vedtatt mangler kraftfulle tiltak for å oppnå dette.

Hovedpåstanden til Mortvedt er at innlemmelsen i EUs energiunion «sparer norsk natur». Argumentasjonen er at Norge vil få et kraftunderskudd, og hvis vi «struper utenlandskablene, må vi bygge ut vesentlig mer kraftproduksjon i norsk natur».

Norge har i dag et betydelig kraftoverskudd, i et normalår ca. 17 TWh. Statnetts langsiktige markedsanalyse (mars 2023) forventer at forbruket øker mer enn produksjonen de nærmeste årene, men kraftunderskuddet rundt 2030 er midlertidig. I basis-scenariet er det overskudd fra 2035 og i årene videre fremover. Mortvedts fremtidsbilde er et kortsiktig utsnitt, mens prognosene sier noe annet.

Siden midten av 1990-tallet har Norge hatt tilstrekkelig utvekslingskapasitet til å ivareta forsyningssikkerheten også i særlig kalde og tørre år. Kablene til Tyskland og Storbritannia har økt eksportkapasiteten dramatisk, og vi har fått historisk høye og ustabile strømpriser. Storbritannia er selvsagt utenfor EU, men for de andre forbindelsene pålegger EU/EØS-reglene fri flyt av strøm. Integreringen i EU-markedet gir ikke bare økte kostnader for norske husholdninger og svekker bedriftenes konkurransekraft. Høyere pris og uregulert krafteksport er en driver for utbygging av mer kraft, for eksempel vindkraft på land eller vannkraft fra nye vassdrag. Dermed settes naturverdier under press.

Alternativ energikommisjon har tidligere pekt på hvordan vi med en mer politisk styrt kraftsektor kan opprettholde kraftbalansen uten nye store naturinngrep på land (rapport november 2022). Regulering av krafteksporten står sentralt. Blant tiltakene er økt satsning på energieffektivisering, oppgradering av eksisterende vannkraftverk, satsning på solenergi og stans i all bruk av strøm til produksjon av kryptovaluta.

Politisk styring for å opprettholde kraftbalansen i Norge er solidaritet i praksis, i stedet for import fra et Europa som selv trenger kraft, som er Mortvedts fremtidsbilde. Det er heller ikke realistisk at norsk vannkraft kan sikre balansekraft på kontinentet når vind- og solkraft ikke leverer. Selv når eksporten av norsk vannkraft er på sitt høyeste, som i 2021, utgjør dette ikke mer enn 0,5 % av Europas strømforbruk. Ved transport over lange avstander øker dessuten tapet av strøm i nettet. Også for kraft gjelder det at kortreist er miljøvennlig.

Innlegget ble i en forkortet versjon trykt i Klassekampen 29. juli 2024.

Stort bilde i toppen: Foto: Morten Harper.

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.