Foto: Morten Harper.

Når naturen taper

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.

Fredrick Mortvedt fra Europabevegelsen liker i et innlegg 12. juli dårlig min påpekning av at miljøargumentene mot EU-medlemskap er styrket siden folkeavstemningen i 1994 (29. juni).

Mortvedt viser til loven om naturrestaurering, som nylig ble vedtatt i EU, men for den som er opptatt av naturmangfold har dette blitt et sørgelig utvannet regelverk. Loven har subjektive mål og forbehold, og den oppfyller ikke EUs internasjonale forpliktelser. Naturavtalen i Montreal fra 2022, som både Norge og EU har underskrevet, sier at vi innen 2030 skal verne 30 prosent av hav- og landområder og restaurere 30 prosent av ødelagt natur. EUs nye naturlov setter et svakere mål om å restaurere 20 prosent innen 2030, og loven som er vedtatt mangler kraftfulle tiltak for å oppnå dette.

Hovedpåstanden til Mortvedt er at innlemmelsen i EUs energiunion «sparer norsk natur». Argumentasjonen er at Norge vil få et kraftunderskudd, og hvis vi «struper utenlandskablene, må vi bygge ut vesentlig mer kraftproduksjon i norsk natur».

Norge har i dag et betydelig kraftoverskudd, i et normalår ca. 17 TWh. Statnetts langsiktige markedsanalyse (mars 2023) forventer at forbruket øker mer enn produksjonen de nærmeste årene, men kraftunderskuddet rundt 2030 er midlertidig. I basis-scenariet er det overskudd fra 2035 og i årene videre fremover. Mortvedts fremtidsbilde er et kortsiktig utsnitt, mens prognosene sier noe annet.

Siden midten av 1990-tallet har Norge hatt tilstrekkelig utvekslingskapasitet til å ivareta forsyningssikkerheten også i særlig kalde og tørre år. Kablene til Tyskland og Storbritannia har økt eksportkapasiteten dramatisk, og vi har fått historisk høye og ustabile strømpriser. Storbritannia er selvsagt utenfor EU, men for de andre forbindelsene pålegger EU/EØS-reglene fri flyt av strøm. Integreringen i EU-markedet gir ikke bare økte kostnader for norske husholdninger og svekker bedriftenes konkurransekraft. Høyere pris og uregulert krafteksport er en driver for utbygging av mer kraft, for eksempel vindkraft på land eller vannkraft fra nye vassdrag. Dermed settes naturverdier under press.

Alternativ energikommisjon har tidligere pekt på hvordan vi med en mer politisk styrt kraftsektor kan opprettholde kraftbalansen uten nye store naturinngrep på land (rapport november 2022). Regulering av krafteksporten står sentralt. Blant tiltakene er økt satsning på energieffektivisering, oppgradering av eksisterende vannkraftverk, satsning på solenergi og stans i all bruk av strøm til produksjon av kryptovaluta.

Politisk styring for å opprettholde kraftbalansen i Norge er solidaritet i praksis, i stedet for import fra et Europa som selv trenger kraft, som er Mortvedts fremtidsbilde. Det er heller ikke realistisk at norsk vannkraft kan sikre balansekraft på kontinentet når vind- og solkraft ikke leverer. Selv når eksporten av norsk vannkraft er på sitt høyeste, som i 2021, utgjør dette ikke mer enn 0,5 % av Europas strømforbruk. Ved transport over lange avstander øker dessuten tapet av strøm i nettet. Også for kraft gjelder det at kortreist er miljøvennlig.

Innlegget ble i en forkortet versjon trykt i Klassekampen 29. juli 2024.

Stort bilde i toppen: Foto: Morten Harper.

reLATERT

Se alle arrangementer

Energidepartementet har et forklaringsproblem

27. aug. 2024

Det er paradoksalt at departementet forespeiler at Norge kan få unntak for ambisjonene som er direktivets hovedhensikt, skriver Einar Frogner og Ole Kristian Setnes i Nei til EU.

Energifattigdom

08. aug. 2024

EUs energimarked forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet.

Naturens nei

01. juli 2024

EUs nye femårsstrategi viser hvorfor miljøargumentene mot EU er styrket siden 1994.

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Kjemisk cocktail uten ende

03. juni 2024

EUs kjemiregelverk REACH strekker ikke til. Det går på helsa løs når EU-kommisjonen dropper den lovede reformen.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Norge i EUs klimapolitikk

26. mai 2024

Frem til 2030 er Norge full deltager i EUs klimapolitikk.

30 år med EØS-avtalen kort fortalt

26. mai 2024

Folkestyrerapporten: I mars utga Nei til EUs folkestyreutvalg rapporten «30 år med EØS-avtalen». Dette kapitlet gir et sammendrag av rapporten. Hele rapporten er tilgjengelig på neitileu.no, og kan kjøpes i papirutgave i Nei til EUs nettbutikk.

Oslo Nei til EUs høringsinnspill til Fornybardirektivet

21. mai 2024

Oslo Nei til EU støtter ikke forslaget om at Fornybardirektivet skal gjøres gjeldende for Norge.

Farvel, Paris

07. mai 2024

EUs nye kuttpolitikk stanser klimatiltak og baner vei for Marine Le Pen.

Kraft og tvang mot folkestyre

29. april 2024

Fornybardirektivet går løs på selve grunnlaget for lokaldemokratiet.