Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Store deler av Norge har de siste årene opplevd historiske høye og svingende strømpriser. Tilkoblingen til EUs energiunion med felles energimarked har fratatt Norge politisk kontroll over krafta.

EUs fjerde energipakke innebærer at energibyrået ACER får enda mer myndighet på bekostning av nasjonal styring. Handlingsrommet for å regulere krafteksporten blir enda mindre. Det norske fortrinnet med rimelig og fornybar kraft forsvinner når strømprisen settes på børs i et felles EUmarked. Fornybardirektivets krav om hurtigbehandling er et angrep på demokrati og naturhensyn.

Steg for steg innebærer tilknytningen til EUs energiunion svekket nasjonal myndighet på energiområdet.

Kjøp heftet eller bli abonnent

Kjøp Vett 1/25 - EUs energiunion og fjerde energipakke i nettbutikken til 80 kroner pluss porto. 

 

Vett-serien er en serie med hefter som Nei til EU utgir 2–3 ganger i året. Der går vi dypere inn i EU- og EØS-problematikk. Fra 2025 ble Vett-serien omgjort til et betalt abonnement til 150 kr året. 

Forord

Krafta til beste for befolkning og verdiskaping

Diskusjonen rundt krafta har vært løpende med til dels sterke påstander om hvordan ting henger sammen de siste åra. Det har til og med ført til at Senterpartiet valgte å gå ut av regjering nå i vinter, etter at Arbeiderpartiet presset gjennom å legge fram deler av Energipakke 4.

I dette Vett-heftet skal vi forklare sammensatte saker som opprinnelsesgaranti og flaskehalsinntekter. Vi skal se på Energipakke 3 som ble vedtatt i 2018 og konsekvensene av den. Videre beskriver vi Energipakke 4, og hva som vil være konsekvenser om den blir vedtatt, da særlig i forhold til miljø, industri og suverenitet.

Vi har helt siden krafta ble tatt på børs sett en utvikling med mer ustabil og stadig høgere strømpris.

Dette eskalerte for fullt i løpet av høsten 2021. I all hovedsak på grunn av nye utenlandskabler med større kapasitet enn tidligere og et dysfunksjonelt energisystem i deler av Europa, først og fremst i Tyskland. På grunn av dette ble det siste budet på det europeiske børsbaserte systemet for omsetting av kraft førende for prisen på strøm også i Norge.

Galskapen i dette system blir ytterligere tydelig når det er Sørvest-Norge som får de høgeste strømprisene. NO2, som dette området kalles, er jo nettopp samme område som har ofret store naturområder for å etablere de flerårsmagasinene som er sjølve arvesølvet i norsk kraftforsyning.

Det dette virkelig dreier seg om, er hvordan komme tilbake til en situasjon der krafta igjen har til hovedmål å være til det beste for befolkning og næringsliv. Noe det ble lagt grunnlaget for med hjemfallsrett og konsesjonslover for over 100 år sia.

Krafta må igjen tjene samfunnsbygging og ikke kortsiktige markedsinteresser.

Einar Frogner
Leder i Nei til EU

Bruk heftet til skolering

Vett-heftet er et godt utgangspunkt for skolering og diskusjoner i lag og styrer. Nei til EU er medlem av Studieforbundet natur og miljø, som gir støtte til kursaktiviteter.

Les også mer om skolering på tillitsvalgtsidene

reLATERT

Se alle arrangementer

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.  

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Aksjonsdag 26. mars: Veto mot EUs fjerde Energipakke

24. mars 2025

Industriaksjonen i lag med en rekke LO lokalorganisasjoner arrangerer aksjonsdag onsdag 26. mars. Bli med du også!

Politisk kontroll over krafta

17. mars 2025

Uttalelse fra årsmøtet i Buskerud Nei til EU 2025. Vi krever at politikerne tar tilbake kontroll over vår egen kraft ved å ta strømmen av markedet og sørge for at strømmen selges til selvkost.