Arbeiderpartiet må si nei til ACER for å innfri egne forutsetninger

Et flertall i Arbeiderpartiets landsstyre går inn for at Norge underlegger seg EUs energibyrå ACER. Dessverre bygger Aps landsstyrevedtak på falske forutsetninger i dobbelt forstand. Derfor lot et stort mindretall i landsstyret seg ikke berolige.

Partiets stortingsgruppe har fått pålegg om at en eventuell videre utvikling i EUs regelverk på energiområdet ikke må komme i strid med partiets krav. Landsstyret stiller dette som «en ufravikelig forutsetning».

Ap forutsetter at det skal være nasjonal og samfunnsmessig kontroll over vannkraftressursene. Men Acer sørger for at nettopp viktige deler av kontrollen og myndigheten med norsk vannkraft svekkes.

Flere av forutsetningene er direkte i strid med tredje energimarkedspakke og Olje- og energidepartementets forslag til ny energilov. Regjeringa er i alle tilfelle feil adressat for Aps «absolutte forutsetninger». Den kan ikke under noen omstendigheter innrømme eller garantere unntak fra EUs regelverk, og slett ikke fra de nye overnasjonale kravene som kommer i fjerde energimarkedspakke. Det kan bare Brussel.

Ap forutsetter at det skal være nasjonal og samfunnsmessig kontroll over vannkraftressursene. Men Acer sørger for at nettopp viktige deler av kontrollen og myndigheten med norsk vannkraft svekkes. 

Kravet om at «Norske myndigheter skal ha selvstendig kontroll over alle avgjørelser med betydning for energisikkerheten i Norge, herunder avgjørelser knyttet til industri og utkobling av kraft» er på kollisjonskurs med energimarkedspakka.

Landsstyrevedtaket underslår det faktum at den ACER-styrte Reguleringsmyndigheten for energi (RME) vil få overvåkings- og gjennomføringsmyndighet når det gjelder nettutvikling og kapasitetsavsetninger. RME som forvaltningsorgan vil bli helt unndratt styring fra politiske myndigheter og nasjonal kontroll. Det er påfallende at Ap ikke engang nevner dette.

Kravet om at «Beslutninger om eventuelle nye utenlandskabler skal fortsatt være en suveren beslutning fattet av norske myndigheter og erfaringene med de to kablene som nå bygges gjennomgås før nye utenlandsforbindelser kan vurderes», svarer heller ikke på industrisamfunnenes store bekymring.

Formuleringa som her er valgt tyder på at Ap er innforstått med at også den private NortchConnect-kabelen vil få konsesjon. Denne kabelen er allerede «vurdert» og står på lista over prioriterte utbyggingsprosjekter (PCI). ACER og RME skal sørge for at prosjektene følger tidsplanen.

Intensjonene i Ap's landsstyrevedtak kan uansett ikke innfris om Ap i Stortinget sier ja til Acer.

For spørsmål og kommentarer, kontakt Idar Helle, nestleder i Nei til EU på 98676403

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

30 år med EØS-avtalen kort fortalt

26. mai 2024

Folkestyrerapporten: I mars utga Nei til EUs folkestyreutvalg rapporten «30 år med EØS-avtalen». Dette kapitlet gir et sammendrag av rapporten. Hele rapporten er tilgjengelig på neitileu.no, og kan kjøpes i papirutgave i Nei til EUs nettbutikk.

Oslo Nei til EUs høringsinnspill til Fornybardirektivet

21. mai 2024

Oslo Nei til EU støtter ikke forslaget om at Fornybardirektivet skal gjøres gjeldende for Norge.

Kraft og tvang mot folkestyre

29. april 2024

Fornybardirektivet går løs på selve grunnlaget for lokaldemokratiet.

Veto mot fornybardirektivet 

29. april 2024

EUs energikomissær Kadri Simson truer Norge med konsekvenser dersom ikke Fornybardirektivet innføres innen august 2024. EU kommer med direkte trusler mot Norge.  

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.