Arbeiderpartiet må si nei til ACER for å innfri egne forutsetninger

Et flertall i Arbeiderpartiets landsstyre går inn for at Norge underlegger seg EUs energibyrå ACER. Dessverre bygger Aps landsstyrevedtak på falske forutsetninger i dobbelt forstand. Derfor lot et stort mindretall i landsstyret seg ikke berolige.

Partiets stortingsgruppe har fått pålegg om at en eventuell videre utvikling i EUs regelverk på energiområdet ikke må komme i strid med partiets krav. Landsstyret stiller dette som «en ufravikelig forutsetning».

Ap forutsetter at det skal være nasjonal og samfunnsmessig kontroll over vannkraftressursene. Men Acer sørger for at nettopp viktige deler av kontrollen og myndigheten med norsk vannkraft svekkes.

Flere av forutsetningene er direkte i strid med tredje energimarkedspakke og Olje- og energidepartementets forslag til ny energilov. Regjeringa er i alle tilfelle feil adressat for Aps «absolutte forutsetninger». Den kan ikke under noen omstendigheter innrømme eller garantere unntak fra EUs regelverk, og slett ikke fra de nye overnasjonale kravene som kommer i fjerde energimarkedspakke. Det kan bare Brussel.

Ap forutsetter at det skal være nasjonal og samfunnsmessig kontroll over vannkraftressursene. Men Acer sørger for at nettopp viktige deler av kontrollen og myndigheten med norsk vannkraft svekkes. 

Kravet om at «Norske myndigheter skal ha selvstendig kontroll over alle avgjørelser med betydning for energisikkerheten i Norge, herunder avgjørelser knyttet til industri og utkobling av kraft» er på kollisjonskurs med energimarkedspakka.

Landsstyrevedtaket underslår det faktum at den ACER-styrte Reguleringsmyndigheten for energi (RME) vil få overvåkings- og gjennomføringsmyndighet når det gjelder nettutvikling og kapasitetsavsetninger. RME som forvaltningsorgan vil bli helt unndratt styring fra politiske myndigheter og nasjonal kontroll. Det er påfallende at Ap ikke engang nevner dette.

Kravet om at «Beslutninger om eventuelle nye utenlandskabler skal fortsatt være en suveren beslutning fattet av norske myndigheter og erfaringene med de to kablene som nå bygges gjennomgås før nye utenlandsforbindelser kan vurderes», svarer heller ikke på industrisamfunnenes store bekymring.

Formuleringa som her er valgt tyder på at Ap er innforstått med at også den private NortchConnect-kabelen vil få konsesjon. Denne kabelen er allerede «vurdert» og står på lista over prioriterte utbyggingsprosjekter (PCI). ACER og RME skal sørge for at prosjektene følger tidsplanen.

Intensjonene i Ap's landsstyrevedtak kan uansett ikke innfris om Ap i Stortinget sier ja til Acer.

For spørsmål og kommentarer, kontakt Idar Helle, nestleder i Nei til EU på 98676403

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.

Er SV fremdeles mot EØS?

30. okt. 2024

Det foreslåtte standpunktet er politisk krevende og pedagogisk uholdbart. Hvis målet er å å få også EØS-skeptikernes og -tvilernes stemme ved stortingsvalget 2025.

Fornybardirektivet på 1-2-3

24. okt. 2024

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Se videoen med Morten Harper her!

Brev fra Brussel

14. okt. 2024

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

560 underskrifter på 24 timer

24. sep. 2024

Det manglet ikke på engasjement da Telemark Nei til EU sto på stand under Dyrsku’n og samlet inn underskrifter for veto mot Fornybardirektivet.

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Fornybardirektivet og folkestyre

13. sep. 2024

Hva blir igjen av kommunal sjølråderett om vindkraft om fornybardirektivet vedtas inn i EØS?

Energidepartementet har et forklaringsproblem

27. aug. 2024

Det er paradoksalt at departementet forespeiler at Norge kan få unntak for ambisjonene som er direktivets hovedhensikt, skriver Einar Frogner og Ole Kristian Setnes i Nei til EU.

Energifattigdom

08. aug. 2024

EUs energimarked forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet.

Når naturen taper

30. juli 2024

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.

Fornybare forviklinger

17. juli 2024

Erna Solbergs iver etter å innføre fjerde energipakke skaper usikkerhet for næringsliv og natur.