Plakat for karavanen mot sosial dumping.

Rumensk karavane mot sosial dumping

Fagorganiserte i Romania protesterer mot tiltakende sosial dumping. Bare en liten rumensk elite har høstet fordeler av 14 års EU-medlemskap.

«Karavanen for sosiale rettigheter» kjørte fra Bukarest til Brussel for å vise hvor langt fattige rumenske arbeidere må reise for å få ei lønn å leve av.

Strekninga mellom de to hovedstedene er 2000 kilometer. Etter stopp underveis i Wien, Budapest og München, endte karavanen opp i Brussel. Her møtte delegasjonen den Europeiske faglige samorganisasjonen (EFS/ETUC) og representanter for EU-kommisjonen.

En av tre rumenere har minstelønn

Protesten skyldes at de eneste i Romania som har høstet fordeler av 14 års EU-medlemskap, er en liten elite. Resten har blitt fattigere. Det kollektive forhandlingssystemet har brutt mer eller mindre sammen, slik at en av tre rumenere nå går på minstelønn.

Fire millioner rumenere har derfor reist ut på jakt etter arbeid og ei lønn og leve av. Et av krava fra karavanedelegasjonen til EU-kommisjonen er innføring av et strengt direktiv om minstelønn som også åpner for tariffavtaler. Et sånt forslag ligger til behandling i EU-systemet. Det er i tråd med ønskene til flertallet i EFS/ETUC, som klamrer seg til forhåpninger til EUs «sosiale pilar» og har overkjørt motstanden fra spesielt de nordiske faglige hovedsammenslutningene. Både LO, YS og Unio er medlemmer. Alle tre er motstandere av europeisk minstelønn.

I samtlige EU-land med lovpålagt minstelønn har tariffdekninga gått ned

Romania har lovbestemt minstelønn fra før, noe som snarere har gjort situasjonen verre enn bedre. Overenskomstene blir færre og færre. I samtlige EU-land med lovpålagt minstelønn har tariffdekninga gått ned siden 2000 (fra -1 til -77 %), så når EFS/ETUC ønsker mer av det samme er det beviselig en oppskrift som ikke fungerer. Den rumenske minstelønna på 281 euro i måneden dekker knapt halvparten av levekostnadene. Sjøl en dobling ville bety smalhans, samtidig som organisasjonsgraden ville gå ytterligere ned.

Europeiske arbeidsvilkår som i sjeikedømmene

For grådige europeiske arbeidsgivere er også luselønninger som de rumenske for høye. Stadig flere land henter derfor inn arbeidskraft fra Asia. Tsjekkia forhandler med Filippinene om utstasjonering av 200 000 filippinske bygningsarbeidere, mens Polen har en avtale med Ukraina om import av hele to millioner arbeidere.

Mange av disse skal fylle hullene innenfor bygg og anlegg. Polen mangler tusenvis av egne faglærte ettersom svært mange polske arbeidere er utstasjonert i andre EU- og EØS-land – som Norge.

I Kroatia kommer en av tre bygningsarbeidere fra land utenfor EØS-området, så vel fra naboland som fra India og Bangladesh. Fagorganisasjonen til europeiske bygningsarbeiderne slår alarm om en voksende trend i Europa som minner om de slaveliknende arbeidsforholdene i Gulf-statene, synliggjort for verden gjennom anleggsarbeidene i Qatar i forkant av fotball-VM. Arbeidere får lønninger helt nede i fem euro om dagen og må overnatte i containere uten strøm eller vann.

Arbeidere fra tredjeland utgjør mer enn ti prosent av utstasjonerte arbeidere i EU

Det blir anslått at arbeidere fra tredjeland nå utgjør mer enn ti prosent av utstasjonerte arbeidere i EU. Arbeidere fra Ukraina, Hviterussland eller India blir rekruttert til postboksselskaper i et EU-land og deretter utstasjonert til andre EØS-land, ofte på kummerlige vilkår hvor de er nesten rettsløse.

På youtube florerer det med videoer på hindi, tamil, punjabi og bengali som lokker indere til å melde seg som renholdere og sjåfører i Polen, Litauen og Latvia. De lokkes med 1000 euro i lønn og får «råd» om hvordan de enklest skaffer seg visum og permanent oppholdstillatelse. Noen eksempler kan du se her.

EU-domstolen taler med to tunger

EU-domstolen har nylig gått imot anbefalinga fra domstolens generaladvokat og har innskjerpet at bemanningsselskap må ha mer aktivitet i en medlemsstat enn bare rekruttering av arbeidskraft for utstasjonering i et annet land. Kjennelsen gjør det nok noe vanskeligere å operere med reine postkasseselskaper, men uten at «retten» til å fortsette denne typen virksomhet blir berørt.

Den samme EU-domstolen har nettopp avsagt en fortolkningsdom som støtter et polsk transportfirma som ble bøtelagt av det tyske Trafikkdirektoratet (Bundesamt für Güterverkehr) for ulovlig kabotasje i kombinasjon med internasjonal transport. Domstolen mener kabotasjekjøringa var i samsvar med EU-retten.

Den polske saksøkeren er anonymisert og er neppe et postkasseselskap. Ikke desto mindre legitimerer dommen kabotasje kombinert med andre former for transport, det vil si nettopp den type virksomhet som har resultert i omfattende sosial dumping langs landeveien over hele Europa.

Det litauiske selskapet Vlantana er omsider dømt i norsk rett til å betale 52 sjåfører til sammen 16 millioner kroner i lønn de var snytt for. Firmaet er tatt på fersken for ulovlig kabotasje en rekke ganger. Det har nå slått seg konkurs, men kan være i ferd med å gjenoppstå som NUF-selskap under nytt navn.

Les mer:

Stort bilde i toppen: Plakat for karavanen mot sosial dumping.

reLATERT

Se alle arrangementer

Gratulerer med dagen! 

26. april 2024

La oss bruke 1. mai til å stå sammen mot EU, og kjempe for en rettferdig og likestilt verden. Vi har kraften til å skape endring. La oss bruke den. 

Gå med Nei til EU 1. mai!

26. april 2024

1. mai markerer arbeidernes dag og Nei til EU samles over hele landet for å vise styrke og solidaritet i kampen for sosial rettferdighet.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Overleverte EØS-rapport til Stortinget 

14. mars 2024

Leder av Stortingets arbeids- og sosialkomité, Freddy André Øvstegård fra SV, mener EØS bidrar til løsarbeid, sosial dumping og et race mot bunnen. 

Del 2 Arbeidsliv i forandring - kamp mot sosial dumping og løsarbeid

12. feb. 2024

EU og EØS-avtalen har forandret europeisk og norsk arbeidsliv dramatisk. Fagbevegelsen i Europa er sterkt svekket.

Krona for klima og arbeid

27. nov. 2023

Innføring av euro i Norge ville frata nye grønne næringer et formidabelt konkurransefortrinn.

Forsvar arbeidsmiljøloven og innleieforbudet mot ESA! 

21. nov. 2023

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte 19. november 2023.

Dramatisk skifte om EØS, ACER og innleie i Fellesforbundet

27. okt. 2023

– Vedtakene på Fellesforbundets landsmøte er svært viktige, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU. 

Europas arme arbeidere

02. okt. 2023

​​​​​​​Arbeid skulle være veien ut av fattigdom, men de arbeidende fattige blir stadig flere i EUs indre marked.

Forsvar innleieforbudet mot ESA!

11. aug. 2023

Forbudet mot innleie fra bemanningsbyråer på byggeplasser i østlands-området trådte nylig i kraft. Fellesforbundet og LO fikk endelig gjennomslag for et gammelt krav. Forbudet er et viktig tiltak mot sosial dumping i bygg og anlegg.

Ris til egen bak

07. aug. 2023

Når EØS-tilsynet ESA vil stanse norske tiltak mot sosial dumping, er det Norge som betaler for jobben.

Drosjeutvalget balanserer på den gule veistripa

06. juli 2023

Ved å styre strengt etter den gule stripa håper Drosjeutvalget at de ikke blir overkjørt av ESA.