Høyspentmast.

Strømmen styres av EU

Det reviderte elektrisitetsdirektivet, som er del av EUs nye energipakke 4, fjerner all tvil: strømmen styres av EU.

I EUs fjerde energipakke (også kalt vinterpakken) blir elektrisitetsdirektivet revidert på en slik måte at EU-kommisjonen, energibyrået ACER og ACERs underbruk i Norge, RME, tilriver seg enda større makt på bekostning av nasjonal styring. Spesielt på utvikling og styring av kabler til utlandet, men også i Norge. Direktivet ble vedtatt i EU 8. mai og kommer på Norges bord gjennom EØS.

I artikkel 3, som er en formålsparagraf, sier EU rett ut hva dette handler om. Medlemsstatene skal sikre at nasjonal lov ikke på urimelig vis hindrer:

- Strømhandel over landegrensene.
- Investeringer spesielt i variabel og fleksibel energiproduksjon og energilagring.
- Nye mellomstatlige forbindelser.
- At markedet styrer strømprisene.

Gjennom RME overlates styring av arvesølvet til EUs energibyrå, ACER, og EU-kommisjonen

Etter artikkel 51.1 skal Reguleringsmyndighet for Energi, RME, være enerådende som energiregulator i Norge. Resten av artikkel 51 gjør det klinkende klart hvem som styrer RME. I paragraf etter paragraf sørges det for at RME, alle ansatte, styre og klageorgan er totalt uavhengig av norske politiske myndigheter, også finansielt.

RME plikter etter artikkel 58:

- I nært samarbeid med andre medlemsland, ACER og EU-kommisjonen å sørge for et indre EU-marked for strøm.
- Utvikle regionale strømmarked over landegrensene.
- Fjerne hinder for strømhandel mellom landene, inkludert utvikling av nett over landegrensene.
- Fjerne barrierer for å få inn fornybare energikilder.

RMEs plikter etter artikkel 59.1 å:

- Fastsette nettleie eller metoder som nettleie skal fastsettes etter.
- Sørge for at Statnett og andre nettselskap følger dette direktivet, nettverkskoder og retningslinjer fastsatt av EU-kommisjonen, EU-lov – inkludert det som har med overføring over landegrenser – og ACERs vedtak.
- Sørge for at Statnett gir tilstrekkelig kapasitet for utenlandskablene.
- Overvåke og rapportere om nettinvesteringsplan er i tråd med EUs nettutviklingsplan.

Finner RME at noe ikke er fulgt som har med grensekryssende forhold å gjøre og saken ikke er løst innen 4 måneder, skal det rapporteres til ACER. ACER fatter vedtak.

RMEs myndighet er fastsatt slik i artikkel 59.3:

- Fatte bindende vedtak for strømselskap.
- Fatte vedtak for å sikre at strømmarkedet fungerer.
- Ilegge bøter på strømselskap som ikke følger direktivet, vedtak fra RME eller ACER. Det er faktisk slik at RME kan ilegge bøter i Norge.

I tillegg til å delta i ACER skal RME etter artikkel 61 samarbeide regionalt for:

- Å sikre tilstrekkelig forbindelser over landegrensene.
- Koordinere utvikling av nettverkskoder og retningslinjer.
- RME kan på egen hånd, uavhengig av norske myndigheter, samarbeide regionalt.
- EU-kommisjonen kan vedta retningslinjene for hvilke plikter RME har til å samarbeide med andre og med ACER.

Vil ikke ha nasjonal innblanding i prissetting

Mange er bekymret for at vi får europeisk strømpris som blir vanskelig å leve med i et land der oppvarming er basert på strøm, og med en industri som er avhengig av konkurransedyktig strømpris.

Artikkel 5.4 sier at det offentlige kan kun blande seg inn i prissetting dersom det er nødvendig for «general economic interest». Dette er EUs kodeord for det meste, det er EU som bestemmer hva som er offentlig interesse. Tiltak skal uansett være tidsbegrenset og etter artikkel 5.8 meldes til EU-kommisjonen innen en måned.

EUs nye overvåkningsoffiser i Norge

Artikkel 47 går svært langt i å detaljstyre Statnett. 47.10 sier at RME skal sertifisere at Statnett følger artikkel 47. For å være helt sikre så skaffer EU seg en samsvarsoffiser (compliance officer) som skal følge og overvåke Statnett. Denne stillingen skal utnevnes av styret i Statnett, men godkjennes av RME. Samsvarsoffiseren skal sende over investeringsplaner for nett til RME og ACER, samtidlig som de går til Statnetts styre. Bryter planen med EUs 10-årsplan for nettutvikling skal samsvarsoffiseren rapportere til RME. Offiseren kan møte på alle møter i Statnetts administrasjon som har med tilgang til nettforbindelser.

Statnett skal også lage et program for å sikre samsvar med EUs regelverk. 

Ikke lett å hindre nye utenlandskabler

Etter artikkel 52 skal Statnett hvert andre år sende over til RME en tiårig nettutviklingsplan med tidsramme for alle prosjekt. Vektlegges skal («fully take in account») EUs nettverksplaner og planer for regionale nett.

RME skal etter 51.5 passe på at planen er i overensstemmelse med EUs tiårige nettutviklingsplan. Om det er noen som helst tvil om at den er fulgt skal det rapporteres til ACER. RME kan sjøl be om at Statnetts plan blir endret.

Dersom Statnett ikke gjennomfører en investering som står på Statnetts 10 årsplan innen 3 år, overtar RME styringen. Da får Statnett etter 51.7 følgende valg:

1. Gjennomføre investeringen,
2. sørge for at andre kan ta investeringen, eller
3. kreve en kapitalutvidelse med deltakelse av andre investorer.

Har først investeringen kommet inn i planen, så er det opp til EU. Og alle kostnader skal dekkes over nettleia.

Har først investeringen kommet inn i planen, så er det opp til EU.

Regionale koordineringssentre, EUs nye overnasjonale redskap

Det opprettes etter artikkel 62 regionale koordineringssentre (regional coordination centres, her forkortet RCC) med eget styre:

- RME er forpliktet til å delta i og godkjenne opprettelse av RCC.
- Kostnadene fordeles mellom nasjonale nettselskap og betales over nettleia.
- Styret vedtar hvordan vedtak skal fattes.
- Styret kan selv foreslå å utvide sin makt overfor medlemsstatene i regionen.
- RCC skal sikre at EUs lover blir fulgt, spesielt på mellomlandsforbindelser.

Det er EU-kommisjonen som bestemmer flyten over utenlandskablene, ikke Norge

Gjennom nettverkskoder og retningslinjer vedtar EU-kommisjonen strømflyten i detalj. Det er markedet og ikke nasjonale hensyn som skal styre.

Etter artikkel 63 skal ACER fatte vedtak dersom nettverkskoder eller retningslinjer brytes. Er vedtaket ikke fulgt innen 4 måneder skal det rapporteres til EU-kommisjonen. EU-kommisjonen kan kreve at vedtak oppheves. RME har to måneder på seg til å følge kommisjonens vedtak.

Det står ingen sted i dette direktivet direkte hva som skjer dersom Norge ikke følger vedtak. Det er ikke rart. Vedtas revidert elektrisitetsdirektiv i EØS, så blir det norsk lov. En norsk domstol vil følge loven. Og mener EU/ESA at så ikke skjer, er det EFTA-domstolen som avgjør.

EU blander seg inn i konsesjonsvilkår for nye vind- og vannkraftverk

Artikkel 8 lager detaljerte regler for konsesjonsbehandling av nye vind- eller vannkraftverk. De skal blant annet ta hensyn til bidraget til EUs fornybarmål.

Statnett er pliktig etter artikkel 42 til å la nye vind- eller vannkraftverk komme inn på nettet. Sjøl om det fører til ekstra kostnader utenfor selve forbindelsen. Og det er ACERs underbruk i Norge, RME, som skal kontrollere og godkjenne.

Smarte strømmålere og nettleie som varierer over døgnet

Etter artikkel 11 skal alle tilbys en såkalt dynamisk priskontrakt, altså en strømpris som varierer over døgnet. Det skal innhentes tillatelse fra kunden. Smarte strømmålere er bare en sterk anbefaling, men er de først innført, slik Norge har gjort, så lager EU reglene for bruken.

Etter artikkel 32.3 skal også alle regionale nettselskap lage 5-10 årlige nettutbyggingsplaner hvert andre år.

Artikkel 33.1 forplikter nettselskap til å lage nett for lading av elbiler.

Punkt for punkt viser det reviderte elektrisitetsdirektivet at suverenitetsavståelsen til EU blir mer og mer omfattende når EU utvikler sin energiunion.

Elektrisitetsdirektivets artikkel 3 (utdrag)

1.    Member States shall ensure that their national law does not unduly hamper cross-border trade in electricity, consumer participation, including through demand response, investments into, in particular, variable and flexible energy generation, energy storage, or the deployment of electromobility or new interconnectors between Member States, and shall ensure that electricity prices reflect actual demand and supply.

2.    When developing new interconnectors, Member States shall take into account the electricity interconnection targets set out in point (1) of Article 4(d) of Regulation (EU) 2018/1999.
 

Stort bilde i toppen: Høyspentmast. (CC0 Pixabay)

reLATERT

Se alle arrangementer

Naturens nei

01. juli 2024

EUs nye femårsstrategi viser hvorfor miljøargumentene mot EU er styrket siden 1994.

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Høyresving i EU-parlamentet

21. juni 2024

EU-parlamentsvalget 2024 og hva det kan bety for EUs politikk de neste årene.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Parlament uten stemmer

17. juni 2024

Hva er legitimiteten til EU-parlamentet som folkevalgt forsamling når halvparten av velgerne ikke stemmer?

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

EU-borgerne vendte ryggen til EU-valget 

10. juni 2024

Deltagelsen i valget til EU-parlamentet ble igjen svært lavt. Nesten halvparten av velgerne unnlot å bruke stemmeretten. 

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

Venter framgang for ytre høyre-partier

05. juni 2024

Den danske Folkebevægelsen mod EU venter at ytre høyre vil gå kraftig fram i EU-parlamentsvalget 6.–9. juni, i en valgkamp som har handlet mest om forsvars- og sikkerhetspolitikk.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Foran valget til EU-parlamentet

31. mai 2024

Hvilken rolle spiller EU-parlamentet, og hva er forventningene til valget sett fra Danmark? Se webinaret onsdag 5. juni klokka 11.00 her!