Høyspentmast.

Strømmen styres av EU

Det reviderte elektrisitetsdirektivet, som er del av EUs nye energipakke 4, fjerner all tvil: strømmen styres av EU.

I EUs fjerde energipakke (også kalt vinterpakken) blir elektrisitetsdirektivet revidert på en slik måte at EU-kommisjonen, energibyrået ACER og ACERs underbruk i Norge, RME, tilriver seg enda større makt på bekostning av nasjonal styring. Spesielt på utvikling og styring av kabler til utlandet, men også i Norge. Direktivet ble vedtatt i EU 8. mai og kommer på Norges bord gjennom EØS.

I artikkel 3, som er en formålsparagraf, sier EU rett ut hva dette handler om. Medlemsstatene skal sikre at nasjonal lov ikke på urimelig vis hindrer:

- Strømhandel over landegrensene.
- Investeringer spesielt i variabel og fleksibel energiproduksjon og energilagring.
- Nye mellomstatlige forbindelser.
- At markedet styrer strømprisene.

Gjennom RME overlates styring av arvesølvet til EUs energibyrå, ACER, og EU-kommisjonen

Etter artikkel 51.1 skal Reguleringsmyndighet for Energi, RME, være enerådende som energiregulator i Norge. Resten av artikkel 51 gjør det klinkende klart hvem som styrer RME. I paragraf etter paragraf sørges det for at RME, alle ansatte, styre og klageorgan er totalt uavhengig av norske politiske myndigheter, også finansielt.

RME plikter etter artikkel 58:

- I nært samarbeid med andre medlemsland, ACER og EU-kommisjonen å sørge for et indre EU-marked for strøm.
- Utvikle regionale strømmarked over landegrensene.
- Fjerne hinder for strømhandel mellom landene, inkludert utvikling av nett over landegrensene.
- Fjerne barrierer for å få inn fornybare energikilder.

RMEs plikter etter artikkel 59.1 å:

- Fastsette nettleie eller metoder som nettleie skal fastsettes etter.
- Sørge for at Statnett og andre nettselskap følger dette direktivet, nettverkskoder og retningslinjer fastsatt av EU-kommisjonen, EU-lov – inkludert det som har med overføring over landegrenser – og ACERs vedtak.
- Sørge for at Statnett gir tilstrekkelig kapasitet for utenlandskablene.
- Overvåke og rapportere om nettinvesteringsplan er i tråd med EUs nettutviklingsplan.

Finner RME at noe ikke er fulgt som har med grensekryssende forhold å gjøre og saken ikke er løst innen 4 måneder, skal det rapporteres til ACER. ACER fatter vedtak.

RMEs myndighet er fastsatt slik i artikkel 59.3:

- Fatte bindende vedtak for strømselskap.
- Fatte vedtak for å sikre at strømmarkedet fungerer.
- Ilegge bøter på strømselskap som ikke følger direktivet, vedtak fra RME eller ACER. Det er faktisk slik at RME kan ilegge bøter i Norge.

I tillegg til å delta i ACER skal RME etter artikkel 61 samarbeide regionalt for:

- Å sikre tilstrekkelig forbindelser over landegrensene.
- Koordinere utvikling av nettverkskoder og retningslinjer.
- RME kan på egen hånd, uavhengig av norske myndigheter, samarbeide regionalt.
- EU-kommisjonen kan vedta retningslinjene for hvilke plikter RME har til å samarbeide med andre og med ACER.

Vil ikke ha nasjonal innblanding i prissetting

Mange er bekymret for at vi får europeisk strømpris som blir vanskelig å leve med i et land der oppvarming er basert på strøm, og med en industri som er avhengig av konkurransedyktig strømpris.

Artikkel 5.4 sier at det offentlige kan kun blande seg inn i prissetting dersom det er nødvendig for «general economic interest». Dette er EUs kodeord for det meste, det er EU som bestemmer hva som er offentlig interesse. Tiltak skal uansett være tidsbegrenset og etter artikkel 5.8 meldes til EU-kommisjonen innen en måned.

EUs nye overvåkningsoffiser i Norge

Artikkel 47 går svært langt i å detaljstyre Statnett. 47.10 sier at RME skal sertifisere at Statnett følger artikkel 47. For å være helt sikre så skaffer EU seg en samsvarsoffiser (compliance officer) som skal følge og overvåke Statnett. Denne stillingen skal utnevnes av styret i Statnett, men godkjennes av RME. Samsvarsoffiseren skal sende over investeringsplaner for nett til RME og ACER, samtidlig som de går til Statnetts styre. Bryter planen med EUs 10-årsplan for nettutvikling skal samsvarsoffiseren rapportere til RME. Offiseren kan møte på alle møter i Statnetts administrasjon som har med tilgang til nettforbindelser.

Statnett skal også lage et program for å sikre samsvar med EUs regelverk. 

Ikke lett å hindre nye utenlandskabler

Etter artikkel 52 skal Statnett hvert andre år sende over til RME en tiårig nettutviklingsplan med tidsramme for alle prosjekt. Vektlegges skal («fully take in account») EUs nettverksplaner og planer for regionale nett.

RME skal etter 51.5 passe på at planen er i overensstemmelse med EUs tiårige nettutviklingsplan. Om det er noen som helst tvil om at den er fulgt skal det rapporteres til ACER. RME kan sjøl be om at Statnetts plan blir endret.

Dersom Statnett ikke gjennomfører en investering som står på Statnetts 10 årsplan innen 3 år, overtar RME styringen. Da får Statnett etter 51.7 følgende valg:

1. Gjennomføre investeringen,
2. sørge for at andre kan ta investeringen, eller
3. kreve en kapitalutvidelse med deltakelse av andre investorer.

Har først investeringen kommet inn i planen, så er det opp til EU. Og alle kostnader skal dekkes over nettleia.

Har først investeringen kommet inn i planen, så er det opp til EU.

Regionale koordineringssentre, EUs nye overnasjonale redskap

Det opprettes etter artikkel 62 regionale koordineringssentre (regional coordination centres, her forkortet RCC) med eget styre:

- RME er forpliktet til å delta i og godkjenne opprettelse av RCC.
- Kostnadene fordeles mellom nasjonale nettselskap og betales over nettleia.
- Styret vedtar hvordan vedtak skal fattes.
- Styret kan selv foreslå å utvide sin makt overfor medlemsstatene i regionen.
- RCC skal sikre at EUs lover blir fulgt, spesielt på mellomlandsforbindelser.

Det er EU-kommisjonen som bestemmer flyten over utenlandskablene, ikke Norge

Gjennom nettverkskoder og retningslinjer vedtar EU-kommisjonen strømflyten i detalj. Det er markedet og ikke nasjonale hensyn som skal styre.

Etter artikkel 63 skal ACER fatte vedtak dersom nettverkskoder eller retningslinjer brytes. Er vedtaket ikke fulgt innen 4 måneder skal det rapporteres til EU-kommisjonen. EU-kommisjonen kan kreve at vedtak oppheves. RME har to måneder på seg til å følge kommisjonens vedtak.

Det står ingen sted i dette direktivet direkte hva som skjer dersom Norge ikke følger vedtak. Det er ikke rart. Vedtas revidert elektrisitetsdirektiv i EØS, så blir det norsk lov. En norsk domstol vil følge loven. Og mener EU/ESA at så ikke skjer, er det EFTA-domstolen som avgjør.

EU blander seg inn i konsesjonsvilkår for nye vind- og vannkraftverk

Artikkel 8 lager detaljerte regler for konsesjonsbehandling av nye vind- eller vannkraftverk. De skal blant annet ta hensyn til bidraget til EUs fornybarmål.

Statnett er pliktig etter artikkel 42 til å la nye vind- eller vannkraftverk komme inn på nettet. Sjøl om det fører til ekstra kostnader utenfor selve forbindelsen. Og det er ACERs underbruk i Norge, RME, som skal kontrollere og godkjenne.

Smarte strømmålere og nettleie som varierer over døgnet

Etter artikkel 11 skal alle tilbys en såkalt dynamisk priskontrakt, altså en strømpris som varierer over døgnet. Det skal innhentes tillatelse fra kunden. Smarte strømmålere er bare en sterk anbefaling, men er de først innført, slik Norge har gjort, så lager EU reglene for bruken.

Etter artikkel 32.3 skal også alle regionale nettselskap lage 5-10 årlige nettutbyggingsplaner hvert andre år.

Artikkel 33.1 forplikter nettselskap til å lage nett for lading av elbiler.

Punkt for punkt viser det reviderte elektrisitetsdirektivet at suverenitetsavståelsen til EU blir mer og mer omfattende når EU utvikler sin energiunion.

Elektrisitetsdirektivets artikkel 3 (utdrag)

1.    Member States shall ensure that their national law does not unduly hamper cross-border trade in electricity, consumer participation, including through demand response, investments into, in particular, variable and flexible energy generation, energy storage, or the deployment of electromobility or new interconnectors between Member States, and shall ensure that electricity prices reflect actual demand and supply.

2.    When developing new interconnectors, Member States shall take into account the electricity interconnection targets set out in point (1) of Article 4(d) of Regulation (EU) 2018/1999.
 

Stort bilde i toppen: Høyspentmast. (CC0 Pixabay)

reLATERT

Se alle arrangementer

Vi har ingen garantier for framtida

07. okt. 2024

EØS-avtalen setter arbeidsplasser i spill og begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk, skriver Einar Frogner.

Striden om EU-medlemskap kan både vinnes og tapes

02. okt. 2024

Hvordan bør vi tenke og hvordan bør vi handle? Innledning av Ole Langeland på medlemsmøte i Vest-Agder Nei til EU 17. september 2024.

Lobbymakt i unionen

30. sep. 2024

Kan det være at den sterke kapitallobbyen i Brussel samlet sett virker mot sin hensikt?

560 underskrifter på 24 timer

24. sep. 2024

Det manglet ikke på engasjement da Telemark Nei til EU sto på stand under Dyrsku’n og samlet inn underskrifter for veto mot Fornybardirektivet.

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Norske EU-penger til Israel?

20. sep. 2024

Utenriksministeren måtte svare om norsk deltakelse i EUs samarbeid med Israel, i lys av Norges folkerettslige forpliktelser om ikke å bidra til krigsforbrytelser.

Handelsavtale er svaret

18. sep. 2024

En løsning med en reforhandlet handelsavtale og bilaterale avtaler på andre områder er ikke bare et reelt alternativ – det er svaret på framtidas samarbeidsform med EU-landene, skriver Einar Frogner.

Fornybardirektivet og folkestyre

13. sep. 2024

Hva blir igjen av kommunal sjølråderett om vindkraft om fornybardirektivet vedtas inn i EØS?

Høringssvar fra Vest Agder Nei til EU

13. sep. 2024

Vest-Agder Nei til EU synes det er trist at vi ikke kan få en NOU som ærlig går inn og diskuterer alternativene til EØS.

Alternativet handels­avtale er høyst levende

12. sep. 2024

Det å anta at EU-landene ikke vil være villige til å reforhandle eller inngå nye handelsavtaler er etter mitt syn en grov feilvurdering, skriver Einar Frogner.

Utgått på dato

09. sep. 2024

Norske myndigheter satser hardt på EØS, men hva om tida har løpt fra det indre markedet?

En verden utenfor EØS

05. sep. 2024

NHOs avvisning av alternativer til EØS-avtalen minner om skremslene deres før folkeavstemningen i 1994 om at 100 000 norske arbeidsplasser ville gå tapt ved et nei til EU-medlemskap. Skremsler som raskt ble gjort til skamme.