Kraftlinje Buskerud. Foto: Anna Valberg.

Strømprisen øker med flere kabellengder

Det beste beviset på at det er utenlandskablene som presser prisene i været er at strømprisene varierer voldsomt mellom landsdelene.

Meningen med EUs Energiunion og ACER har vært å få en lik strømpris i hele EU- og EØS-området, Norge inkludert. Middelet har vært en voldsom takt i utbygging av kabler mellom land. EUs egen plan tilsvarer 91 kabler på størrelse med den omstridte NorthConnect-kabelen til Skottland. 25 er allerede under bygging.

Vi ACER-motstandere har lenge hevdet at det vil øke strømprisen dramatisk i Norge. Tilhengerne har hele tida sagt at en kabel maksimalt vil øke prisen med et par øre, og at vi tvert imot kan importere billig vind- og solkraft.

Nå ser vi resultatet

Tysklandskabelen er akkurat satt i drift. På slutten av året kommer Englandskabelen i drift. Da har Norge kapasitet til å eksportere 60 % av all strømmen vi produserer. Og tall fra NVE viser at vi aldri har eksportert mer strøm enn i første kvartal 2021.

Vi gikk inn i året med historisk høy magasinfylling. Tidligere ville det gitt lave strømpriser.

I årets første kvartal var strømprisen i følge NVE dobbelt så høy som gjennomsnittet for de siste fem år. NVE skriver at vi gikk inn i året med historisk høy magasinfylling. Før ACER og utenlandskablene ville det gitt lave strømpriser.

Det beste beviset på at det er kraftkablene som presser prisene i været er at strømprisene varierer voldsomt mellom landsdelene. Midt-Norge har 10 øre lavere pris enn Sør-Norge og Nord-Norge har enda lavere pris for en kilowattime. Europower sier selv at de er Norges ledende nyhets- og analysebyrå om og for kraftbransjen. De skriver 20. juni: «Så langt i juni har strømprisen i Kristiansand (prisområde NO2), vært over 150 prosent høyere enn prisen i Tromsø (NO4). Den høye prisen i sør forventes å fortsette gjennom sommeren». Under tittelen «Sørligste del av Norge knyttes nærmere europeiske kraftpriser» skriver Europower: «Det er ikke uvanlig at det er forskjell mellom kraftprisene i Tyskland og i Norden. Men at det er over dobbel pris i Tyskland, på de fleste kontraktene frem i tid, det er helt nytt. Prisen i Sør-Norge ventes imidlertid å nærme seg Tyskland.»

Teksten fortsetter under illustrasjonen over kraftsystemet.

kraftflyt-statnett-2021-07-12
Kraftflyt og strømpris i ulike prisområder pr. 12. juli 2021. Legg særlig merke til prisforskjellen mellom Sør- og Nord-Norge (NO4). Prisen er denne dagen nesten tre ganger så høy i Sør-Norge. Og prisen i Danmark og Sverige er femti prosent høyere enn den er i Sør-Norge. Skjermbilde fra Statnetts oversikt «Tall og data fra kraftsystemet».

Sjøl om Norge lenge har vært inndelt i fem prisområder har det normale vært ganske lik pris landet over. Det er ingen annen forklaring på prisforskjellen enn at det rett og slett ikke er kapasitet i nettet til å frakte strømmen fram til utenlandskablene. De nordlige landsdelene slipper billigere unna fordi de ligger langt unna kontinentet og har for få høyspentledninger. «I fravær av lokal forbruksvekst blir trolig den største flaskehalsen ut av Nord-Norge», som Statnett sier i en analyse.

Så lenge det varer. I perioden 2018 – 2027 planlegger Statnett og nettselskapene å investere 135 mrd. kroner i nettanlegg.

Du må betale for at EU skal bli «grønt»

Og strømprisene i EU vil fortsette å stige. Måten EU skal få til overgang fra kull og gass til fornybar energi er å øke prisen på CO2-kvoter. Konsulentselskapet Thema har studert virkningen på strømprisen. De sier at når kvoteprisen øker med 10 euro/tonn så øker strømprisen med 3,5 øre/kWh. Kvoteprisen er doblet på ett år til 35 euro/tonn som alene har økt strømprisen med over 11 øre/kWh. Vi tvinges altså til å betale en indirekte «karbonskatt» på strømmen selv om norsk kraftproduksjon slipper ut minimale mengder CO2.

Norge trenger grønn omstilling og naturen har gitt oss de beste forutsetninger for å få det til gjennom produksjon av rimelig og fornybar strøm. Derfor er det trist og uforståelig at norske myndigheter gir fra seg styringsretten over vårt grønne fortrinn. Når vi blir vergeløse mot smitteeffekten fra EUs høye strømpriser, blir også insentivene til grønn omstilling mindre.

Ingen EU-land er så avhengige av lav strømpris som Norge. Ingen andre land har så stor andel kraftforedlende industri. Ingen andre land har i samme grad oppvarming basert på strøm. Tilslutningen til EUs energiunion og ACER er en historisk tabbe og må reverseres før det er for seint.

Morten Harper og Jan R. Steinholt har bidratt til deler av denne teksten.

Stort bilde i toppen: Kraftlinje Buskerud. Foto: Anna Valberg. (Unsplash license)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.