Illustrasjonsfoto: Plankart fra Drammen kommune. EU-domstolen har slått fast at arealplaner ikke må inneholde begrensninger som kan være i strid med Tjenestedirektivet.

Vil ha hastevedtak om meldeplikt

Varsko her! Kommisjonen reiser forslaget om varslingsplikt på ny.

Forslaget om et nytt meldepliktsdirektiv møtte så stor motstand rundt omkring i Europa at det ble lagt på hylla i fjor. Nei til EU advarte om at direktivforslaget ville bli hentet fram igjen. Nå har det skjedd. 
 
I forbindelse med en ny handlingsplan som skal sikre effektiv gjennomføring av reglene for Det indre markedet, ber Kommisjonen EU-parlamentet og Rådet om å forte seg med å vedta direktivforslaget om meldeplikt, også kalt varslingsprosedyre.
 
I mellomtida bebuder EU-kommisjonen at den vil ta grep som sørger for at medlemsstatene etterlever den eksisterende meldeplikten. Instruksjonsboka for hvordan Tjenestedirektivet skal håndheves er fra 2008, og skal oppdateres.

Overformynderi

Kommisjonen er misfornøyd med at medlemsstater «innfører eller tolererer» nasjonale lovskranker som omgår Tjenestedirektivet og EUs regler for offentlige anskaffelser i den hensikt å beskytte hjemmemarkedet og favorisere egne bedrifter. Slike omgåelser vil unionen slå hardt ned på med sanksjoner. EU vil også innskjerpe reglene for offentlige anbud og anskaffelser. 
 
Tjenestedirektivet er innlemmet i norsk lov gjennom Lov om tjenestevirksomhet. Etter direktivets artikkel 15.7 er det krav om at eventuelle nye lover og forskrifter som kan være i strid med tjeneste- og etableringsfriheten, skal meldes til EU-kommisjonen. Men, heter det videre: «Meldingen skal ikke være til hinder for at medlemsstatene kan vedta de aktuelle bestemmelsene.» 
 

meldeplikt3
EU og EØS vil ha forhåndskontroll før lover og reguleringer kan vedtas.

Det er dette som er stridens kjerne. I dag kan EU-kommisjonen eller overvåkingsorganet ESA komme i ettertid og kreve nye reguleringer opphevet, men de har ikke myndighet til å hindre at parlamentariske organer som fylkesting, byråd eller kommunestyrer fatter vedtak. Med krav om forhåndssjekk av nye lov- og reguleringsvedtak opp mot Tjenestedirektivet, blir nasjonale myndigheter pålagt forhåndssensur ved at «kompetente» (dvs. EU-godkjente) organer skal gjennomgå «tvilsomme» forslag før den demokratiske vedtaksprosessen begynner. 
 
At EU-kommisjonen ivrer for å begrense det nasjonale handlingsrommet og det lokale sjølstyret, overrasker ingen. Desto mer oppsiktsvekkende er det at Norge, i spissen for EFTA-statene i EØS, lenge har bedt Kommisjonen vedta regler som vil sørge for at det kommunale sjølstyret blir kraftig innsnevret.
 
Da er ikke EU vanskelig å be. Forslaget til meldepliktsdirektiv er hentet fram fra skuffen og skal sørge for at Tjenestedirektivet følges til punkt og prikke.

Kommuner protesterer

Tradisjonelt har regjeringspartiene Venstre og KrF vært opptatt av lokaldemokratiet, i likhet med de fleste av opposisjonspartiene. Et norsk veto mot meldepliktsdirektivet er det eneste logiske. Likevel gjør norske myndigheter alt de kan for at EU knebler EØS-demokratiet. 
 
I Kommunenes Sentralforbund (KS) er derimot bekymringen stor. KS har som medlem av den europeiske samarbeidsorganisasjonen for kommuner og regioner (CEMR – Council of European Municipalities and Regions), protestert mot direktivforslaget og varslingsprosedyren. Også EØS EFTA-forumet har kommet med en sterkt kritisk uttalelse

Tjenestedirektivet innebærer blant annet forbud mot såkalte kvantitative begrensninger. Det betyr at kommunestyret ikke får lov til å bestemme at det f.eks. bare skal være ett toetasjes kjøpesenter i en liten kommune, eller at det må være en viss geografisk avstand mellom bensinstasjoner.  
 
Unntakene som direktivet gir rom for, blir stadig færre. EU-domstolen slo i 2018 fast at også arealplaner er omfattet av direktivet.

Fakta om direktivforslaget om meldeplikt

  • Direktivforslaget fra 2016 [COM(2016) 821)] strammer inn hvordan Tjenestedirektivet skal forstås og håndheves i de enkelte medlemslanda, også på lokalt nivå. «Pålegg om forhåndssensur står fjernt fra den norske demokratiske tradisjonen», kommenterte Nei til EU i februar 2019.
  • I en såkalt EØS EFTA-kommentar 15. februar 2019 ber EFTAs faste komité EU om å stramme inn varslingsprosedyren og håndhevingsreglene innenfor Tjenestedirektivets virkeområde.
  • LO understreket i sin høringsuttalelse i april 2017 at «en viktig endring i forhold til dagens regelverk er at EØS-statene nå vil pålegges å melde fra om lov- og forskriftsendringer minst tre måneder før de vedtas. LO er sterkt bekymret for at dette vil innebære en utilbørlig inngripen i nasjonale lovgivningsprosesser».
  • I 2009 ble de daværende Stoltenberg-regjeringen presset til å ta inn en protokolltilførsel da Tjenestedirektivet skulle vedtas som norsk lov: «Norge understreker at nasjonale myndigheter fortsatt har kompetanse til å avgjøre i hvilken utstrekning tjenester skal ytes av det offentlige, hvordan tjenestene skal organiseres og finansieres, samt hvilke spesifikke forpliktelser de skal underlegges.»
  • Kommuneloven slår fast at «Hver kommune og fylkeskommune er et eget rettssubjekt og kan ta avgjørelser på eget initiativ og ansvar».

Les mer om meldeplikten

Stort bilde i toppen: Illustrasjonsfoto: Plankart fra Drammen kommune. EU-domstolen har slått fast at arealplaner ikke må inneholde begrensninger som kan være i strid med Tjenestedirektivet. (© Drammen kommune)

reLATERT

Se alle arrangementer

Unionen i venstre speil 

20. okt. 2021

Ennå mangler det viktigste for at venstresiden kan bli til en kraft i det europeiske unionsprosjektet  

Sjølstyre kommer ikke alltid gratis

19. okt. 2021

Hva om det nå likevel kan komme til å koste Norge noe i kroner og øre å forlate EØS?

Hurdalsplattformen bekrefter at EØS-motstanden må fortsette

14. okt. 2021

Ap/Sp-regjeringa vil styre på grunnlag av EØS-avtalen og sier nei til norsk EU medlemskap de neste fire åra. Klar tale og ingen overraskelse. Men hva med de andre aktuelle sakene som kolliderer med EU, EØS-avtalen og EØS-politiet ESA?

Samfunnsdebatten om EØS 

14. okt. 2021

Må vi ha en EØS-avtale for å få solgt varene våre til EU? 

Mytene om fiskeeksport uten EØS-avtalen

12. okt. 2021

To seiglivede myter om norsk fiskeeksport gjentas av NHO og Sjømat-Norge i media så jamt og trutt at de fleste tror de er sanne.

Vett 3 2021: Alternativer til EØS-avtalen

11. okt. 2021

Hvordan kan en jevnbyrdig handelsavtale med EU se ut?

Går vi mot en strømkrise i vinter?

11. okt. 2021

Det kan se sånn ut, ut fra fyllingsgraden i vannmagasinene våre. Strømprisen har vært høy i hele sommer. I juni, juli og august ble det produsert 31 terrawattimer, 20% av denne produksjonen ble eksportert, ifølge SSB. For knapt en uke siden ble kabelen North Sea Link til Storbritannia åpnet. Den går ikke for fullt ennå, men med den og den nye kabelen til Tyskland, kan det eksporteres 20% av den totale kraftproduksjonen fra Sør-Norge.

Kampen fortsetter

10. okt. 2021

SV er ute av regjeringsforhandlingene. Det var ikke uventet. Fortsatt domineres Ap og Sp av for mye "sentrumspolitikk", og for lite grasrot, fagbevegelse og "Lundteigen"-tenkning. Ei mindretallsregjering Ap/Sp måtte derfor bli løsningen. Det ryktes at Ap nok en gang får gjennomslag for at EØS-avtalen skal ligge fast i kommende stortingsperiode. Det er heller ikke uventet. EØS er jo et av Jonas Gahr Støre sine livsverk.

Annerledeslandet?

08. okt. 2021

Det politiske styrkeforholdet i EU-spørsmål er endret, selv om Ap er større enn Sp og SV til sammen. Rødt utenfor regjering bekrefter økt motstand mot EU-medlemskap og EØS. 

På bar bakke uten EØS?

07. okt. 2021

Norge har allerede en handelsavtale som uten EØS-avtalen gir tollfrihet for industrivarene, og laksetollen vil være uforandret.

Høringsuttalelse forslag til endring i pliktforskriften 

07. okt. 2021

Tildeling av fangstkvoter og tildeling av konsesjoner er heldigvis ikke en del av EØS-avtalen. Vi mener den eneste løsningen er å tilbakeføre  de såkalte pliktkvotene til kystflåten.

Rutetabell for ei ny regjering

06. okt. 2021

Tog-Norge venter i spenning på at ei ny regjering sender EUs jernbanepakke i retur. Nei til EU har rutetabellen klar, i tilfelle Arbeiderpartiet eller Senterpartiet er usikre på hvilket spor de skal velge.